۹ مرداد ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5840963
T T
۰ نفر
وزیر صنایع ایران : سیستم ارزی جدید ثبات شرایط اقتصادی رادر کشور فراهم ساخته است # تهران - ایرنا 9/5/74 برابر با31 جولای 1995 وزیر صنایع اعلام کرد: با اتخاذ سیاستهای ارزی جدید ، زمینه تثبیت شرایط اقتصادی در کشور فراهم شده است .
محمدرضا نعمت زاده گفت در حال حاضر سیستم جدید فعال شده است و صنایع می توانند ارز مورد نیاز خود را با معرفی وزارت صنایع از شبکه بانکی دریافت کنند.
وی در گفت و گوی اختصاصی با ایرناگفت با اتخاذ سیاستهای ارزی جدید به ظاهر به نظر می اید که تولیدات داخلی کاهش یافته ، اما واقعیت غیراز این است و فقط واحدهای تولیدی که وابستگی زیادی به واردات تمام قطعات از خارج دارند ، کاهش تولید داشته اند.
وزیر صنایع در زمینه کمبود عرضه برخی از کالاهای صنعتی با دوام به قیمتهای مصوب در بازار داخلی گفت: دولت از ابتدای سال جاری تصمیم گرفت یکسری از لوازم خانگی را قیمت گذاری کندو طبیعی است تعیین قیمت در سطحی کمتر از بهای بازار سبب شد که فروشندگان کالاهای خود را پنهان کنند و به بازار عرضه نکنند.
وی گفت این وضعیت در ابتدا فراگیر شد ، اما بتدریج کاهش پیداکردو در حال حاضر تقریبا دو سوم کالاها با قیمت مصوب به بازار عرضه می شود و تفاوت قیمت برای یک سوم از کالاهای خانگی وجود دارد که قرار است با سیستم های نظارتی کنترل شود.
نعمت زاده اظهار امیدواری کرد که با تثبیت شرایط اقتصادی به تدریج قیمتها به حالت تعادل برسد ، به گونه ای که رعایت سیستم نظارت لازم نباشد.
وی گفت: تولید بسیاری از کالاهای صنعتی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
وزیرصنایع گفت تولید کاغذ در سه ماهه اول سال جاری حدود 50 درصد بیش ازمدت مشابه سال قبل بودو تولید لاستیک خودرو و روغن نباتی نیز در چهار ماه گذشته نسبت به زمان مشابه سال قبل به ترتیب 20 و 15 درصد افزایش داشته است .
نعمت زاده با اشاره به برنامه تولید خودرو سواری در سال جاری گفت: در چهار ماه گذشته تولید انواع خودرو سواری حدود 200 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت وبرنامه تولید خودرو در سال جاری به میزان دو برابر سال گذشته می باشدهمچنین با استفاده بیشتر از منابع داخلی و امکانات ارزی مانند سال گذشته ، تولید خودرو افزایش می یابد.
وزیر صنایع بااشاره به راه اندازی تولید در شرکت کمپرسورسازی با ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه کمپرسور در سال گفت: در زمینه تولید یخچال حداقل وابستگی به خارج وجود دارد.
وی افزود: در نیمه دوم امسال یک کارخانه جدید سازنده کمپرسورهای یخچال و فریزر با ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه راه اندازی خواهد شدو با این وصف نه تنها نیاز داخلی به یخچال تامین می شود بلکه مقداری نیز صادر خواهد شد.
وزیر صنایع با اشاره به طرحهای در دست اقدام برای بازیافت محصولات از ضایعات و اهمیت این طرحها گفت: در زمینه تبدیل کاغذهای باطله به کاغذ چاپ و تحریر و بسته بندی 3 طرح ، تبدیل زباله های شهری به کود 7 طرح و برای تبدیل ضایعات کشاورزی به خوراک دام ، تبدیل مواد پلاستیکی و نیز استفاده از ضایعات سنگبری برای تولید موزائیک و مواد مورد استفاده در تولید کفپوش ساختمانها ، چندین طرح در حال اجراست.
نعمت زاده ارزش صادرات محصولات صنعتی در زیرمجموعه وزارت صنایع در سه ماهه نخست سال جاری را 255 میلیون دلار اعلام کرد.
وی پیش بینی کرد در سال جاری صادرات انها در مجموع به یک میلیارد دلار برسدو ارزش صادرات محصولات صنعتی در زیرمجموعه وزارت صنایع سال گذشته 750 میلیون دلار بود.
۰ نفر