۲ مرداد ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5840419
T T
۰ نفر
برنامه دولت کلینتون برای فروش جنگنده های سفارشی پاکستان به اندونزی # نیویورک - ایرنا 2/5/74 برابر با 24 جولای 1995 دولت کلینتون در جهت حل بخشی از مشکل سیاست خارجی خود در نظر دارد در یک معامله سه جانبه جنگنده های اف - 16 سفارشی پاکستان را به اندونزی بفروشد .
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال دولت امریکا در حال ارائه پیشنهاد مربوط به ترتیبات فروش مجدد تمامی یا بخشی از هواپیماهای جنگنده اف 16 سفارشی پاکستان به دولت اندونزی است .
انجام این معامله موجب خواهد شد که در روابط اسلام اباد و واشنگتن که به دلیل اعمال محدودیتهای انجام شده از زمان دولت بوش تیرگی ایجاد شده است تحول ویژه ای انجام شود .
دولت و کنگره امریکا به بهانه انجام برنامه هسته ای توسط دولت پاکستان با اعمال محدودیتهای قانونی از اجرای معامله 658 میلیون دلاری فروش 17 فروند جنگنده اف 16 و تجهیزات پشتیبانی ان به پاکستان جلوگیری به عمل اورده و مانع تحویل این هواپیماها شده اند .
کلینتون سه ماه پیش در زمان سفر نخست وزیر پاکستان به واشنگتن قول داد که در جهت حل این اختلاف اقدامهایی به عمل خواهد اورد . وی به خانم بی نظیر بوتو گفت که این موضوع که واشنگتن هم هواپیماها و هم پول پرداخت شده از جانب دولت پاکستان را نگاه دارد درست نیست .
رئیس جمهور امریکا با این وجود اذعان داشته است که قادر نیست که جنگنده های خریداری شده توسط پاکستان را به این کشور تحویل دهد .
از انجائیکه به دلایل قانونی امکان بازپرداخت پول ان نیز امکانپذیر نمی باشد مقامهای دولت وی در پی ان بوده اند که مشتریهای جدیدی برای این هواپیماها که مدلهای قدیمی محسوب شده و برخی از انان به دلیل نگاه داشته شدن در انبار کارایی کامل خود رااز دست داده اند پیدا کنند .
مقامهای دولت کلینتون با اطلاع از این موضوع که دولت جاکارتا نیاز به گسترش توانایی دفاع هوایی خود دارد پیشنهاد کرده اند که این جنگنده ها دراختیار اندونزی قرار گرفته و پول ان به دولت بوتو مسترد گردد .
مسئولان وزارت دفاع امریکا ماه گذشته در جلسه ای در کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا منافع فروش این هواپیماها به اندونزی به عنوان یک کشور جایگزین را مطرح کردند .
پیش بینی می شود که طرح پیشنهادی پنتاگون مورد حمایت کنگره تحت حاکمیت جمهوریخواهان قرار گیرد .
مقامهای شرکت تسلیحاتی لاکهید که خط تولید اف 16 را از شرکت جنرال الکتریک تحویل گرفته اند می گویند اندونزی در مقایسه با دیگر کشورهای خریداری که امریکا بتواند برای این جنگنده ها بدست اورد از توانائیهای کیفی لازم برای در اختیار گرفتن انها برخوردار است .
انها می افزایند اندونزی در حال حاضر 11 فروند جنگنده اف 16 مدل ای و بی مشابه مدلهای سفارشی پاکستان در اختیار دارد و لذا می تواند این نوع از تکنولوژی نظامی امریکا را بدست اورد . فیلیپین و تایلند دو کشور دیگر اسیای جنوب شرقی به عنوان مشتریان احتمالی جنگنده های اف 16 سفارشی پاکستان در نظر گرفته شده اند .
انتقاد امریکا از وضعیت حقوق بشر در اندونزی و موضوع مناطق تیمور شرقی عواملی هستند که از نظر سیاسی می توانند بر سر انجام این معامله مانع ایجاد کنند .
تعدادی از سناتورهای امریکایی که بر معاملات تسلیحاتی امریکا نظارت می کنند بر این باورند که اگر جاکارتا ترغیب شود که این اف 16-های مدل قدیمی را خریداری کند بهتر از ان است که این جنگنده ها با حداقل مراقبت و نگهداری در اریزونا نگهداری شوند .
۰ نفر