۱ اردیبهشت ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5831996
T T
۰ نفر
سخنرانی وزیر امورخارجه ایران درکنفرانس عدم اشاعه تسلیحات هسته ای (قسمت اول ) # سازمان ملل - ایرنا1/2/74 برابر با21 آوریل 1995 محرومیت کشورهای عضو فاقد تسلیحات هسته ای از استفاده صلحآمیز از انرژی هسته ای ، افزایش قدرت هسته ای دارندگان این سلاحهای مخرب و استمرار سرکشی اسرائیل در پیوستن به معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته ای از موانع اساسی تحقق اهداف این قرارداد به شمار می رود.
وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز جمعه این موضوع را دراجلاس بازنگری و تمدید معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته ای مورد تاکید قرار داد.
علی اکبر ولایتی که مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این کنوانسیون بین ا لمللی تشریح می کرد همچنین خواستار تقویت کارائی اژانس بین المللی انرژی اتمی و اتخاذ ترتیبهایی شد که " رژیمهای یاغی نسبت به معاهده مانند اسرائیل و کشورهای ناقض این قرارداد نتوانند از مجازات و مواخذه بین المللی در امان باشند." وی تاکید کرد" در غیراینصورت و بدون جهان شمول کردن معاهده و اجرای کامل ان نمی توانیم امیدوار باشیم که نسلهای اینده در جهانی عاری از سلاحهای کشتار جمعی به ویژه سلاحهای هسته ای زندگی نمایند و از این پس نیز همچون گذشته زورمداران برای تحمیل سیاستهای تبعیض آمیز خود از قرارداد عدم گسترش سلاحهای هسته ای سوء استفاده خواهند کرد." معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته ای در سال 1969 میلادی تدوین و از سال 1970 برای مدت 25 سال به مورد اجرا گذارده شده است. شرکت کنندگان در کنفرانس جاری باید پس از گذشت دوره اجرائی 25 ساله ان نسبت به چگونگی تداوم ان در اینده تصمیم گیری کنند. این کنفرانس از روز دوشنبه اغازشده و تا 22 اردیبهشت ماه ( 12 مه ) ادامه خواهد یافت.
متن کامل سخنرانی وزیر امورخارجه ایران دراین اجلاس به شرح زیر است..
بسم الله الرحم الرحیم اقای رئیس در اغاز مایلم صمیمانه ترین تبریکات خود را به مناسبت تصدی ریاست کنفرانس بازنگری و تمدید معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته ای در سال 1995 ابراز دارم . خوشوقتم از اینکه سیاستمداری برجسته از کشور دوست ، سریلانکا، ریاست این کنفرانس را برعهده گرفته است.
اطمینان دارم که در پرتو مهارتهای سیاسی گسترده و اگاهی بارزجنابعالی در زمینه دیپلماسی چند جانبه و مسائل خلع سلاح ، این کنفرانس به نتایج با اهمیتی دست خواهد یافت. در شرایطی که مسئولیت ریاست کنفرانس را برعهده دارید مایلم به جنابعالی اطمینان دهم که از حمایت کامل هیات جمهوری اسلامی ایران برخوردار خواهیدبود.
اقای رئیس بیست وپنج سال پس از لازم الاجرا شدن معاهده ، در شرایط نوین جهانی و در یک جامعه فراگیر بین المللی ، تشکیل این کنفرانس که با حضور پنج کشور اعلام شده دارنده سلاح هسته ای و افزایش قابل ملاحظه اعضای معاهده متمایز گردیده ، حقیقتا فرصت منحصر بفردی را برای بازنگری عملکرد این معاهده و اخذ تصمیم در خصوص تمدید ان فراهم اورده است. این کنفرانس فرصت مغتنمی است تا در جهت تقویت معاهده و رژیم عدم گسترش سلاحهای هسته ای در کلیه ابعاد ان ، و در نتیجه تحکیم صلح و امنیت بین المللی اقدام نمود.
اینک با گذشت دوره جنک سرد و رقابتهای دوقطبی ، ایجاد شالوده ای استوار برای امنیت جهانی ضرورتی تام یافته است ، شالوده ای که می بایست به طور کامل تهدیدات هسته ای را تخفیف بخشیده و از میان بردارد.
در اوج جنک سرد و در شرایطی که احساس خطرناشی از تهدید هسته ای اثرات فراگیری در روابط بین المللی داشت ، معاهده عدم گسترش سلاحهای هسته ای بعنوان یکی از ارکان اصلی امنیت بین المللی و نیز به مثابه عاملی جهت تخفیف بخشیدن به این تهدید هسته ای شکل گرفت. در حقیقت در دوره ای که مشخصه ان رقابتهای لجام گسیخته و مخرب بین دوقطب و جو بی اعتمادی بود، انتظار می رفت این معاهده راه را جهت تحقق هدف غایی خلع سلاح هسته ای هموار نماید ، انتظاری که هنوز به دلیل عدم توازن میان تعهدات و مسئولیتهای کشورهای دارنده سلاح هسته ای و کشورهای فاقد این سلاح که عضو معاهده می باشند تحقق نیافته است. بهر روی ، فایده و اهمیت این معاهده در زمینه عدم گسترش تسلیحات هسته ای را نمی توان نادیده گرفت و بی شک معاهده توانسته است درجهت محدود کردن گسترش افقی تسلیحات هسته ای موثر واقع گردد.
ادامه دارد/م ا
۰ نفر