۲۷ فروردین ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 5831473
T T
۰ نفر
رییس کل بانک مرکزی ایران :گشایش اعتبارات اسنادی بانرخ شناور همچنان ادامه دارد # تهران - ایرنا27/1/74 برابر با16 آوریل 1995 رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : گشایش اعتبارات اسنادی برمبنای نرخ شناورهمچنان ادامه خواهد داشت و گشایش اعتبارات قبلی نیز با دریافت مابه التفاوت تا نرخ شناور ، براساس این نرخ عمل خواهد شد .
محسن نوربخش درگفتگوی اختصاصی با ایرناگفت : بانک مرکزی بتازگی با انتشار اطلاعیه ای به بانک هااعلام نموده که ازاول سال جاری کلیه گشایش اعتبارات به نرخ رسمی و رقابتی را هنگام واریزوتسویه به نرخ شناور ( 1750 ریال ) تسویه حساب نمایند.
وی افزود : پیش از این تفاوت بین نرخ شناور ( 1750 ریال ) و نرخ رسمی ( 70 ریال ) از حسابی به نام حساب ذخیره تعهدات که در واقع نوعی بدهی دولت بود تامین می شد که اثرات پولی زیانباری ازجمله افزایش نقدینگی و تورم را درپی داشت .
رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم افزایش بدهی دولت اشاره کرد و گفت : براین مبنا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت از ابتدای سال جاری اعتبارات اسنادی که با ارز 70 ریال گشایش شده به هنگام تسویه حساب با نرخ ارز شناور ( 1750 ریال ) محاسبه شود.
وی تاکید کرد : دستورالعمل اخیر بانک مرکزی بدان معنی نیست که گشایش اعتبارات اسنادی با نرخ شناور لغو شده است .
نوربخش در مورد سیاست بانک مرکزی برای استفاده از ارزصادراتی گفت : صادرکنندگان کالا موظفند 50 درصد از ارز حاصل ازصادرات خود را به نظام بانکی کشور تحویل نمایند تااز ان برای واردات کالا توسط خودشان و یا دیگران استفاده شود و یا ارزحاصل را به بانک بفروشند.
رییس کل بانک مرکزی افزود : نظام بانکی کشور این ارز را برای خرید مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز جامعه اختصاص خواهد داد که مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها ازاین طریق تامین می شود.
وی اضافه کرد: در سال 1374 ازیک سو نیازهای بخش تولید از نظر مواد اولیه ازطریق ارزصادراتی تامین می شود و ازسوی دیگر نیازهای عامه جامعه که تامین کالاهای تحت پوشش ستاد تنظیم بازار با نرخ ارز شناور است .
دکتر نوربخش همچنین گفت : خوشبختانه سهم قابل توجهی از نیازهای ارزی برای تدارک کالاهای مورد نیاز درسال 74 پیش بینی شده است . با توجه به سفارشات خرید کالا که درسال 73 ارائه شده انتظار می رود مشکلات قبلی در زمینه توزیع کالاهای اساسی بروز نکند.
رییس کل بانک مرکزی درباره رشد نقدینگی اظهار داشت : باسیاستهای پولی اتخاذ شده برای سال جاری هدف کنترل بیشتر بر رشد نقدینگی است .
امیدواریم با اجرای این سیاستها در سال جاری ارزش ریال حفظ شود.
وی درمورد وضعیت نقدینگی در سال گذشته گفت : نقدینگی موجود درجامعه تا پایان سال 73 به حدود 60 هزار میلیارد ریال رسید که نرخ رشد نقدینگی دراین سال کمتر از سال 72 بود.
دکترمحسن نوربخش گفت : در سال 73 ، کشور رشد اقتصادی ملایمی داشت ، تراز پرداختها مثبت بوده و اثر مثبتی نیز بر ذخایر ارز داشت و ان را افزایش داد .
رییس کل بانک مرکزی پیرامون اخرین تحولات مربوط به تعهدات ارزی نسبت به کشورهای طرف معامله با جمهوری اسلامی ایران گفت : درسال 73 درمورد تعهدات معوقه بااکثر طرف های تجاری به توافقهایی برای زمانبندی دوباره بازپرداخت بدهیها رسیدیم . در همین حال تمامی بدهیهای سر رسید شده مربوط به سال 73 نیز پرداخت شد .
وی تاکید کرد: درسال 74 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنان تعهدات ارزی خود را انجام می دهد .
۰ نفر