۲۳ آذر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5819484
T T
۰ نفر
دیدگاه نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در مورد تحولات زئیر # سازمان ملل - ایرنا 23 آذر 1375 برابر با 13 دسامبر 1996 نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل درمنطقه دریاچه های بزرک افریقا گفت چنانچه روند فعلی بازگشت پناهندگان و وضع موجود در منطقه ادامه یابد نیاز به نیروهای چند ملیتی به تدریج کمتر خواهد شد .
"ریمون کرتین" دیپلمات بلند پایه کانادایی که به دنبال وخامت اوضاع شرق زئیر از سوی دبیر کل سازمان ملل به عنوان نماینده ویژه او در منطقه دریاچه های بزرک افریقا منصوب شد روز پنج شنبه در یک گفتگوی مطبوعاتی با خبرنگاران در تشریح نتایج سفرش به منطقه این موضوع را عنوان کرد .
وی روز پنج شنبه با حضور در جلسه مشورتی شورای امنیت اعضای شورا را در جریان اخرین تحولات منطقه قرار داد.
کرتین در مورد بخش اول ماموریت خود که ایجاد شرایط لازم برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان بود گفت حوادثی که در منطقه اتفاق اتفاد شرایط مساعدی را برای اجرای این بخش از ماموریت فراهم کرد .
وی افزود حدود 600 هزار نفر از پناهندگان رواندا بازگشته اند . اما هنوز چند صد هزار نفر در زئیر باقی مانده اند که بعضی از انها ممکن است مایل نباشند به رواندا برگردند .
وی در مورد این بخش از ماموریت خود گفت گرچه به طرز کامل اجرا نشده اما موفقیت بزرگی به دست امده است .
کرتین اخبار روز های اخیر را در مورد حرکت 700 هزار پناهنده از تانزانیا بسیار مثبت خواند.
حدود 700 هزار پناهنده در تانزانیا حضور دارند که 520 هزار نفر انان رواندایی ، 100 هزار از اهالی بروندی و بقیه زئیری هستند . طبق گزارش های اخیر حرکت این پناهندگان اغاز شده است . اما جزئیات مقصد انان هنوز معلوم نیست .
این دپلمات کانادایی صدور قطعنامه ماه گذشته شورای امنیت را مهم ترین عامل بازگشت پناهندگان دانست و گفت به محض تصویب قطعنامه حرکت پناهندگان رواندایی از زئیر اغاز شد و دولت رواندا امکانات بازگشت پناهندگان را فراهم کرد .
کرتین در مورد بخش دوم ماموریت خود که تحقیق در مورد امکان برگزاری یک کنفرانس بین المللی برا ی ریشه یابی حوادث منطقه بود گفت وی در این باره با 10 نفر از رهبران منطقه و سایر کشورهای جهان گفتگو کرده است .
وی افزود هیچ یک از این رهبران اشتیاقی برای برگزاری چنین کنفرانسی از خود نشان ندادند و به اعتقاد او اوضاع هنوز اماده برگزاری این کنفرانس نیست .
کرتین که بعد از ارائه دیدگاهش به شورای امنیت در مورد عملکرد اینده سازمان ملل و جامعه جهانی در منطقه دریاچه های بزرک با خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به سوالی در مورد لزوم ادامه ماموریت نیروهای چند ملیتی در شرق زئیر گفت اگر اوضاع فعلی و روند بازگشت پناهندگان ادامه یابد ، نیاز به این نیرو به تدریج کمتر خواهد شد .
نماینده دبیر کل سازمان ملل مشکلات منطقه دریاچه های بزرک را متعدد دانست و گفت ماموریت وی فقط تلاش برای حل یکی از این مشکلات بوده است که به گفته وی موفقیت نسبی داشته است .
وی خصومت های تاریخی ، فقر و ذهنیت ناشی از قتل عام سال 1994 را از عوامل این مشکلات دانست .
هوتوهای افراطی در سال 1994 در رواندا در یک اقدام کم سابقه طی 80 روز به قتل عام بیش از یک میلیون توتسی و هوتوی میانه رو دست زدند .
به دنبال این فاجعه انسانی رژیم رواندا به دست توتسی ها افتاد و صدها هزار هوتو از ترس انتقام به کشور همسایه زئیر گریختند .
۰ نفر