۱۸ مهر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5811550
T T
۰ نفر
نیویورک تایمز از طالبان خواست رفتار انسانی تری داشته باشند # نیویورک - ایرنا 18 مهر 1375 برابر با نهم اکتبر 1996 یک روزنامه آمریکایی با طرح این موضوع که گروه طالبان که اخیرا قدرت را در بخش اعظم افغانستان به دست گرفته ، برای اولین بار توانسته است در این کشور ثباتی نسبی فراهم کند ، از رهبران این گروه خواست از خود رهبری آشتی جویانه تر و انسانی تری نشان دهند .
" نیویورک تایمز " در سرمقاله روز سه شنبه خود با عنوان " رژیم جدید درافغانستان " نوشت اقدام های دیکتاتور منشانه ای را که گروه طالبان بعد از تسخیر کابل انجام داد ، در افغانستان خشم و در منطقه نگرانی ایجاد کرده است .
این روزنامه با اشاره به اعدام نجیب الله رئیس جمهوراسبق افغانستان و برادرش در اولین روز تصرف شهر کابل توسط طالبان ، در انتقاد از عملکرد این گروه نوشت : نجیب الله چهره منفوری بود اما باید به جای شکنجه واعدام فوری ، محاکمه می شد. همچنین اقدام های طالبان در مورد تحمیل معیارهای سخت اسلامی ، بستن مدارس دخترانه و گفتن این موضوع که زنان یا باید در خانه بمانند و یا اگر می خواهند به خیابان بروند از فرق سرتا نوک پای خود را بپوشانند ، چندان کمکی به این گروه نمی کند. این اقدام ها هم اکنون باعث فرار خانواده های طبقه متوسط و افراد متخصص که افغانستان شدیدا به آنها نیاز دارد ، شده است.
نیویورک تایمز با اشاره به گستردگی قاچاق مواد مخدر، از جمله هروئین که گفته می شود یکی از منابع عمده درامد چریک های ضد کمونیست در افغانستان بوده است ،افزود گروه طالبان که گفته اند طرفدار نظریات خالص مذهبی هستند ممکن است بخواهد جلوی صادرات مواد مخدر را بگیرد ، هرچند درامد سرشار ان ممکن است رهبران جدید افغانستان را وسوسه کند.
سرمقاله نویس نیویورک تایمز با اشاره به اینکه صعود طالبان به قدرت ممکن است صرفا مرحله دیگری از جنک داخلی افغانستان باشد، می افزاید طالبان تاکنون نشانه ای از خود دال بر این موضوع بروز نداده است که قصد دارد برای افغانستان متلاشی شده ، رهبری اشتی جویانه و انسانی به ارمغان اورد.
۰ نفر