۶ مهر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5810012
T T
۰ نفر
آمریکا تلاش برای ملاقات عرفات و نتانیاهو را تشدید کرد # سازمان ملل - ایرنا 6 مهر 1375 برابر با 27 سپتامبر 1996 با تشدید درگیری های خونین و وخامت اوضاع در فلسطین اشغالی ، آمریکا تلاش های سیاسی خود را برای کشاندن "یاسر عرفات" رهبر حکومت خودگردان قلسطین و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پای میز مذاکره شدت بخشیده است .
"نیکلاس برنز" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج شنبه در پی جلسه مشورتی شورای امنیت در سازمان ملل اعلام کرد : "وارن کریستوفر" تماس های سیاسی گسترده ای را در گفتگو با رهبر حکومت خودگردان و نخست وزیر اسرائیل داشته است .
وی افزود : وزیر خارجه آمریکا در روز پنج شنبه یک بار با نتانیاهو و چند بار با یاسر عرفات تلفنی گفتگو کرده و آنان را ترغیب کرده است که مذاکرات صلح را از سر بگیرند .
وی تاکید کرد آمریکا توصیه های ویژه ای به هر دو طرف که"دوستان آمریکا" هستند کرده است . اما نگفت این توصیه ها چه بوده است .
بر اثر فشار کشورهای عربی و فلسطین ، شورای امنیت روز پنج شنبه در جلسه مشورتی خود در این مورد به رایزنی پرداخت و تصمیم گرفته شد صبح روز جمعه یک جلسه بحث رسمی در این مورد تشکیل شود و احتمالا قطعنامه ای در این مورد صادر خواهد شد . اما محافل سیاسی با توجه به عملکرد گذشته شورا و حمایت آشکار آمریکا از اسرائیل بر این باورند که اطلاعیه یا قطعنامه احتمالی در صورت تصویب جنبه محکومیت لفظی داشته و اقدام عملی به دنبال نخواهد داشت .
وارن کریستوفر وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در نیویورک با وزیران امور خارجه اسرائیل ، مصر ، سوریه و وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس گفتگو خواهد کرد . با وجود این ، برنز تاکید کرد کانون تلاش های سیاسی آمریکا نه در نیویورک ، بلکه در غزه و تل اویو خواهد بود .
برنز در پاسخ به این سوال که موضع آمریکا در مورد قطعنامه پیشنهادی کشور های عرب چه خواهد بود ، گفت : ما هنوز قطعنامه ای ملاحظه نکرده ایم و پس از مطالعه آن مواضع خود را ارائه می کنیم .
۰ نفر