۲۵ شهریور ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5808559
T T
۰ نفر

وزیر خارجه ایران با رییس جمهور ترکیه دیدار کرد

۲۵ شهریور ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5808559
وزیر خارجه ایران با رییس جمهور ترکیه دیدار کرد # انکارا- ایرنا 25 شهریور 1375 برابر با 15 سپتامبر 1996 دکتر" علی اکبر ولایتی " وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر روزیکشنبه دردیدار با "سلیمان دمیرل "رییس جمهور ترکیه در انکارا پیام اقای هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسلامی ایران را به اطلاع وی رساند.
وزیر امورخارجه در این دیدار باابراز رضایت از نتایج سفر اخیر "نجم الدین اربکان " نخست وزیر ترکیه به ایران بر توسعه همکاری های دو کشور در کلیه زمینه ها اشاره کرد و گفت:امیدواریم گازی که ازجمهوری اسلامی ایران به ترکیه ارسال خواهد شد موجب توسعه و پیشرفت مناطق محروم این کشورشود.
در این دیدار همچنین تحولات منطقه پس از دخالت های آمریکا در عراق و گسترش نیروی نظامی این کشوردر منطقه مورد بحث قرار گرفت .
دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه مشکل عراق بویژه مناطق کردنشین راه حل نظامی ندارد،تصریح کرد :باید همگی تلاش کنیم که میان گروههای درگیر همزیستی مسالمت آمیز بوجود اید و هرگونه دخالت خارجی در عراق بویژه مناطق شمالی ان نه تنها موجب اصلاح و برقراری صلح نخواهد شد بلکه اوضاع را بدتر و پیچیده تر خواهد ساخت.
وزیر امورخارجه ایران بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق و عدم نقض مرزهای این کشور بویژه توسط همسایگانش تاکید کرد.
وی در ادامه با اشاره به توافق های ایران و ترکیه در سفر اخیر اربکان به تهران در جهت همکاری دو کشور برای ایجاد امنیت مرزی و جلوگیری ازنفوذ عناصر تروریستی از هر یک از کشورها علیه کشور دیگر ابراز امیدواری کرددر گفتگوهای هیات وزارت کشور ایران که در اینده نزدیک به ترکیه سفر خواهد کرد این توافقات هر چه سریعتر عملی شود.
دکتر ولایتی در ادامه افزود : برخی عناصر مخالف دوستی ایران و ترکیه با طرح اتهامات واهی درصدد تخریب روابط روبه رشد دوکشور هستند ،در حالیکه دامن زدن به این اتهامات مشکلات امنیتی ترکیه را حل نخواهد کرد و راه حل غلبه بر مشکلات امنیتی ترکیه استمرار و توسعه همکاریهای صادقانه منطقه ای است.
وزیر امورخارجه تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران تاکنون حسن نیت خود را عملا برای رفع مشکلات امنیتی جنوب شرقی ترکیه نشان داده است که این امر بارها مورد قدردانی مقامات ترکیه نیز قرار گرفته است.
سلیمان دمیرل رییس جمهور ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلامهای گرم خود به اقای هاشمی رفسنجانی ریاست جمهور اسلامی ایران از پیام شفاهی وی تشکر کرد.
دمیرل با تاکید بر تصویب عهدنامه جدید اکو گفت :با امضای عهدنامه جدید "ازمیر " این سازمان وارد مرحله جدیدی شده است و همه اعضای اکو باید در فعال کردن هر چه بیشتر این سازمان کوشش کنند.
رییس جمهور ترکیه در خصوص روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه افزود: روابط دو کشور از روند رو به رشد خوبی برخوردار است و توافقات جدید بین دو کشور بویژه انعقاد قرارداد خرید گاز ترکیه از ایران مایه خوشنودی است .
در این دیدار همچنین بر لزوم ادامه تبادل نظر بین دو کشور در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی و بویژه شمال عراق تاکید شد.
(41)
۰ نفر