۲۸ مرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5805209
T T
۰ نفر
اولین دور مذاکره معاون اول نخست وزیر ایران و نخست وزیر سوریه برگزار # تهران - ایرنا 27 مرداد 1375 برابر با 17 آگوست 1996 " حسن حبیبی " معاون اول رییس جمهوری ایران و " محمد الزعبی " نخست وزیر سوریه ، روز شنبه ،ابعاد مختلف روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و مهمترین تحولات سیاسی منطقه و جهان را در اولین دورمذاکره رسمی خود در تهران ، مورد بررسی قرار دادند.
نخسست وزیر سوریه گفت : گسترش روابط با کشور دوست و برادر ، ایران ، برای سوریه بسیار حایز اهمیت است .
محمد الزعبی افزود: سوریه با علاقه ویژه ای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را پیگیری می کند و بر نقش و رسالت ایران در منطقه واقف است.
نخست وزیر سوریه تاکید کرد: تاریخ ، مذهب و هدف مشترک میان اعراب و جمهوری اسلامی ایران ، هرگز توسط صهیونیست ها و دشمنان خدشه دارنخواهد شد.
وی اظهارداشت : روابط میان ایران و سوریه می تواند الگوی موفق و مناسبی برای روابط دوجانبه و چند جانبه با دیگر کشورها بخصوص کشورهای عربی باشد که خیر و مصلحت برای انها را در بردارد.
نخست وزیر سوریه با محکوم کردن قانون " داماتو " و تایید مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت : ماعلیرغم خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان کشوری دوست و برادر با حضور در جمهوری اسلامی ایران ، مخالف خود را با تصمیم های ناروا و تجاوزکارانه آمریکا اعلام می داریم و با امضای قراردادهای مهم همکاری و سرمایه گذاری های مشترک ، این امر را به اثبات خواهیم رساند.
نخست وزیر سوریه خاطرنشان ساخت : مذاکرات صلح سوریه براساس مصوبات سازمان ملل و تصمیم های شورای امنیت بوده ، هیچگونه صلحی بدون عقب نشینی کامل رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی و بازپرداخت کلیه حقوق فلسطین صورت نخواهد گرفت .
معاون اول رییس جمهوری ایران نیز در این دور از مذاکره ، با رد ادعاهای تکراری و بی اساس آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر حمایت ایران از تروریزم بین المللی ، که به دفعات در گذشته کذب بودن انها به اثبات رسیده است ، تاکید کرد : این کشورهادر راس تروریزم بین المللی دولتی قرار دارند و با بوجوداوردن مراکز اشوب و بحران ،مردم یک سرزمین راآواره کرده و به جای ان یک دولت غاصب روی کار می اورند.
وی با قدردانی از مواضع مستحکم اقای حافظ اسد رییس جمهوری سوریه و مقاومت سوریه در برابر تجاوزهای رژیم اشغالگر قدس تاکید کرد: اسرائیل با حرکت های اخیر خود نشان داد نه تنها به دنبال صلح نیست بلکه به دنبال سیاست ایجاد تشنج و زورگویی در منطقه می باشد.
معاون اول رییس جمهوری ایران با موفق خواندن نتایج سفر نخست وزیر ترکیه به ایران گفت : کشورهای ایران ، سوریه و ترکیه با گسترش روابط سه جانبه و مذاکرات و تبادل نظر بین مقام های بلندپایه می توانند اقدامات لازم را برای برپایی بازار مشترک اسلامی و راه اندازی پروژه های مشترک که دربرقراری صلح و ثبات در منطقه نیز نقش موثری دارد به عمل اورند.
دو طرف در این دیدار بر لزوم یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق تاکید کردند.
۰ نفر