۲۳ مرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5804660
T T
۰ نفر

آمریکا درگیری های قبرس را تقبیح کرد

۲۳ مرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5804660
آمریکا درگیری های قبرس را تقبیح کرد # نیویورک - ایرنا 23 مرداد 1375 برابر با 13 اگوست 1996 دولت کلینتون با تقبیح درگیریها در منطقه حائل سازمان ملل در قبرس از رهبران ترک و یونانی این جزیره خواست که اختلاف های خود را از طریق گفتگوهای سیاسی حل کنند .
"گلین دیویس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دو شنبه با قرائت اطلاعیه ای اعلام کرد آمریکا خشونتی را که روز یک شنبه در منطقه حائل سازمان ملل در قبرس به وقوع پیوست تقبیح می کند .
گروهی از ساکنان بخش یونانی نشین قبرس روز یک شنبه به تحریک اتحادیه موتورسواران این جزیره وارد منطقه حائل تحت کنترل سازمان ملل در قبرس که از سال 1974 به دو بخش مورد مناقشه بین ترک ها و یونانی ها تقسیم شده ، شدند و تظاهرات کردند . این اقدام با واکنش ترک های قبرس به خشونت و خونریزی گرائید و در نتیجه یک نفر کشته و 70 تن مجروح شدند . 12 تن از مجروح شدگان از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل بودند که برای جلوگیری از بروز درگیری بین ترک ها و یونانی ها در قبرس استقرار یافته اند .
دیویس با "تراژدی" خواندن این حادثه گفت که بروز چنین مسائلی نیاز برای کاهش تنش از سوی هر دو طرف ساکن در منطقه حائل و گفتگوهای جامع برای پایان دادن به تقسیم این جزیره را تخریب خواهد کرد .
در شرایطی که مقام های سازمان ملل یونانی های قبرس را محرک درگیریهای جدید که یکی از بدترین برخوردهای این دو جامعه طی سالهای اخیر بوده ، معرفی کرده اند ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا موضع گیری بیشتر در این زمینه را مستلزم اطلاع از نحوه شروع درگیری ها دانست .
وی در عین حال گفت که به نظر می رسد تظاهرات یونانی های قبرس یک اعتراض صلح آمیز بوده و نباید به این سطح از خشونت که به قتل بسیار وحشیانه یکی از اعتراض کنندگان انجامید منتهی می شده است .
۰ نفر