۲ مرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5802434
T T
۰ نفر
یک مقام نظامی روسی : گسترش ناتو بر امنیت اروپا تاثیر منفی خواهد داشت # مسکو - ایرنا 2 مرداد 1375 برابر با 23 جولای 1996 یک مقام ارشد نظامی روسیه گفت : گسترش پیمان نظامی ناتو علاوه بروضعیت نظامی واستراتژیک روسیه،بر امنیت اروپا نیز تاثیر سوء خواهد داشت.
"ولادیمیر ژورنیکو"معاون اول ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در گفتگویی باخبرگزاری اینترفاکس اظهارداشت:این حرکت می تواند به جناح بندی های جدید در جغرافیای سیاسی اروپا و بوجود آمدن اوضاعی مشابه دهه هشتاد ونشانه گیری موشک هایی با بردکوتاه و متوسط منجر شود.
وی افزود:این روند باعث ایجاد بحران جدی بین شرق و غرب پس از پایان جنک سرد خواهد بود و روسیه با توجه به خطر انزوای بین المللی به یافتن دوستان استراتژیک جدیدی در غرب وشرق مبادرت خواهد کرد.
معاون ستاد کل ارتش روسیه هشداردادپذیرش عضویت حداقل یک کشوراروپای مرکزی یا شرقی همچنین به لغو محدودیت های نگهداری سلاحهای عادی که بر اساس پیمان نیروهای متعارف (سی اف ای ) تعیین شده است ،منجر خواهد شد.
وی افزود: گسترش ناتو همچنین باعث از بین رفتن قراردادی می شود که با هدف ایجاد توازن نیروهای مسلح و از بین بردن توان حمله غیر مترقبه منعقد شده و به همراه آن،اصول قانونی کنترل سلاحهای متعارف نیز نقض می شود.
ژنرال ژورنیکو عقیده دارد که غرب باید از مدت هاپیش به پندار خود که به روسیه به عنوان دشمنی ابدی می نگریست پایان می داد وهم اکنون نیز شرایط لازم برای تغییر سیاست های ناتو از ایجاد تنازع شرق وغرب ، به همکاری مسالمت آمیزدر راه برقراری صلح بانظارت سازمان ملل وکنفرانس امنیت و همکاری اروپاموجود است .
وی گفت:روسیه در حد توان خود برای رها کردن اروپا از وجود شک وسوء ظن های سابق آمادگی دارد.
۰ نفر