۱۵ خرداد ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5797592
T T
۰ نفر
حکمتیار هدف از ائتلاف با ربانی را پایان دادن به بحران افغانستان اعلام کرد # کابل - ایرنا 15 خرداد ماه 1375 برابر با 4 ژوئن 1996 " گلبدین حکمتیار " رهبر حزب اسلامی افغانستان هدف از ائتلاف با " برهان الدین ربانی " رییس جمهوری این کشور را پایان دادن به بحران این کشور و نه مقابله با گروه طالبان اعلام کرد.
رهبر حزب اسلامی روز سه شنبه در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در جلال اباد ، از گروه طالبان و سایر گروه های موجود در افغانستان دعوت کرد که به روند مذاکرات و خاتمه جنک بپیوندند .
وی افزود: اگر گروه طالبان در مذاکرات صلح شرکت کند ، درخواست هایش مد نظر قرار خواهد گرفت .
وی با بیان اینکه ائتلاف حزب اسلامی و حزب جمعیت اسلامی ، قدرت دفاعی کابل را افزایش خواهد داد از گروه طالبان خواست از ادامه گلوله باران کابل و کشتار مردم بی دفاع خودداری کند.
حکمتیار که چهارم اردیبهشت ماه با دولت ربانی یک معاهده شش ماده ای صلح امضا کرد با بیان اینکه این ائتلاف با اجازه شورای هماهنگی انجام گرفته است اظهارداشت : حزب اسلامی همواره خواهان حل بحران افغانستان از طریق گفتگو بوده است و از همه گروه ها می خواهد که از این روش پیروی کنند.
رهبر حزب اسلامی با متهم کردن گروه طالبان به مخالفت با هر نوع توافق اصولی افزود: حزب اسلامی بیش از یک سال با رهبران طالبان برای حل مشکلات کشور گفتگو کرد اما این گروه به توافق ها وفادار نماند.
وی همچنین افزود: در مذاکرات با طالبان ، پیشنهادهای متعددی از جمله معاونت نخست وزیری و ده پست وزارت را به این گروه پیشنهاد کرده است، اما انها در پاسخ ، به اعضای حزب اسلامی در مناطق تحت کنترل خود حمله کرده افراد خانواده های انان را مورد ازار و اذیت قرار دادند.
حکمتیار اظهار داشت : انحصار طلبی طالبان و ضدیت انها با حزب اسلامی ، این حزب را وادار ساخت تا با حزب جمعیت اسلامی به رهبری ربانی ائتلاف کند اما این ائتلاف به معنی ایجاد جبهه ای جدید علیه هیچ گروهی از جمله طالبان نیست و تنهابه یک صلح دایمی می اندیشد.
رهبر حزب اسلامی از گروه طالبان که حدود یک سال است پشت دروازه های کابل متوقف شده است خواست تا اگر نمی خواهد در تشکیل ارتش ملی و محور صلح مشارکت کند ، فرصت انجام کار را برای دیگر گروه ها فراهم اورد.
حکمتیار در مورد زمان عزیمت به کابل گفت : در اینده نزدیک چه به عنوان نخست وزیر یا صرفا متحد دولت به کابل عزیمت خواهد کرد.
وی بااشاره به دعوت گروه طالبان از برخی رهبران جهادی افغانستان برای سفربه قندهار گفت : امکان ایجاد هیچ نوع اتحاد نظامی - سیاسی در قندهار وجود ندارد زیرا رهبری " مولوی محمد عمر " مورد تایید گروه های جهادی نیست و گروه طالبان نیزحاضر به پذیر ش رهبری احزاب جهادی نیست .
رهبر حزب اسلامی به گروه طالبان پیشنهاد کرد که به جای دعوت از برخی رهبران ، از تمامی رهبران جهادی افغانستان برای سفر به قندهار و حل مسالمت امیز اختلافات دعوت کند.
گروه طالبان از رهبران چهار گروه جهادی برای اولین بار دعوت کرده است تا با سفر به قندهار مرکز سیاسی این گروه، درباره تشکیل یک ائتلاف سیاسی - نظامی در مقابل ائتلاف حکمتیار- ربانی مذاکره کنند.
یونس خالص رهبرحزب اسلامی ( شاخه خالص ) ، مولوی محمد نبی محمدی رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی ، پیرسید احمد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی و صبغت الله مجددی رهبر جبهه نجات ملی از سوی طالبان برای این سفر دعوت شده اند.
۰ نفر