۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5795775
T T
۰ نفر
انتقاد دولت افغانستان از موسسات بین المللی مبارزه با مواد مخدر # کابل - ایرنا 27 اردیبهشت 1375 برابر با 16 می 1996 دولت افغانستان عدم توجه وبی مسئولیتی سازمان های ذیربط بین المللی را عمده ترین عامل افزایش تولیدو قاچاق مواد مخدر در مناطق تحت کنترل گروه طالبان دانست.
" عبدالرزاق اثمر" معاون کمیسیون عالی مبارزه باموادمخدرافغانستان بعد از ظهر چهارشنبه با اعلام این مطلب افزود: موسسات مبارزه وکنترل مواد مخدر بین المللی بدون هماهنگی با دولت این کشور مبالغ هنگفتی را در اختیارانجمن های خیریه غیردولتی فعال در مناطق مرزی جنوب افغانستان قرار می دهند که به دلیل عدم بکارگیری این وجوه درمبارزه بامواد مخدر موجب افزایش تولید این مواد می شوند.
وی افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر در مناطق تحت کنترل گروه طالبان را نشانه ای برای اثبات غیرفعال و غیرموثر بودن این موسسات بین المللی دانست.
اثمر با بیان اینکه بنابرگزارش سازمان ملل تولید تریاک درمناطق تحت کنترل طالبان از دو هزارو 800 تن در سال 1994 به سه هزارو 300 تن در سال 1995 رسیده است افزود مناطق تحت کنترل این گروه به یکی از مراکز عمده تولید وقاچاق مواد مخدر در جهان بدل شده است.
معاون کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر افغانستان تولید این مواد توسط گروه طالبان را عامل بی ثباتی و تداوم جنک و بحران در این کشور دانست و گفت : این گروه درآمدهای حاصله از تجارت مواد مخدر را صرف خرید تسلیحات وسایر مخارج جنک می کند.
اثمر همچنین مدعی شد که دولت افغانستان برای تشویق کشاورزان به تولید محصولات غذایی و دامی تسهیلات ویژه ای را از جمله بذر اصلاح شده وکودشیمیایی در اختیار آنان در استان های پروان ، تخار، کندوز، کاپیساو بدخشان درشمال این کشور قرار داده و اصول مرغداری و زنبورداری را به آنان آموزش داده است.
۰ نفر