۳۰ فروردین ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5792826
T T
۰ نفر
کشورهای غیر متعهد پیش نویس قطعنامه ای رادرمورد تجاوزهای رژیم صهیونیستی به شورای امنیت ارائه کردند # سازمان ملل - ایرنا 30 فروردین 1375 برابر با 18 آوریل 1996 کشورهای غیرمتعهد شورای امنیت در جهت جلوگیری از تداوم حملات رژیم صیهونیستی و کمک به مردم مصیبت دیده لبنان پیش نویس قطعنامه ای را به شورا تقدیم کرده اند.
خوان سوماویا رئیس دوره ای شورای امنیت بعدازظهر روز چهارشنبه در پایان نشست مشورتی شورا اعلام کرد که نبیل العربی نماینده دائم مصر پیش نویس قطعنامه غیرمتعهدها را به وی ارائه داده است.
وی گفت که این قطعنامه نیاز به بررسی بیشتری دارد و اعضای شورای امنیت در جلسه روز پنجشنبه خود در مورد ان به تبادل نظر خواهند پرداخت.
این اقدام کشورهای غیرمتعهد در شرایطی صورت می گیرد که سمیر مبارک نماینده دائم لبنان در سازمان ملل روزچهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران صدور قطعنامه ای در محکومیت عملیات تجاوزکارانه اسرائیل را ضروری دانست.
عملیات تروریستی رژیم صیهونیستی علیه لبنان از زمین ، هوا و دریا امروز وارد هفتمین روز خود شد.
در جریان حملات توپخانه و هلبکوپترها و هواپیماهای نظامی اسرائیل تا کنون بالغ بر 250 تن کشته و مجروح و بیش از 500 هزار تن اواره شده اند.
شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه گذشته به درخواست دولت لبنان برای بررسی اقدامهای تجاوزکارانه رژیم اشغالگر قدس جلسه عمومی تشکیل داد ، اما با وجود انکه بیش از 30 کشور از جمله اکثریت اعضای شورای امنیت در محکومیت اسرائیل سخنرانی کردند ، اما زیر فشار کشورهای غربی به ویژه آمریکا بیانیه یا قطعنامه ای در این زمینه صادر نشد.
اعضای غیر متعهد شورای امنیت از اواخر هفته گذشته تلاش سیاسی زیادی را در جهت توقف حملات تروریستی اسرائیل بکار برده اند که پیش نویس ارائه شده در این مسیر است.
در این قطعنامه با محکومیت شدید عملیات تجاوزگرانه اخیر اسرائیل ، از این رژیم خواسته شده است تا عملیات نظامی خود علیه تمامیت ارضی لبنان را به سرعت متوقف ساخته و بی درنک نیروهایش را از تمامی خاک لبنان خارج کند.
همچنین درخواست شده است که رژیم صیهونیستی به تمامی قطعنامه های شورای امنیت در این زمینه به ویژه قطعنامه 425 شورای امنیت گردن نهد.
قطعنامه مصوبه سال 1978 میلادی شورای امنیت با وجود گذشت هجده سال توسط رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شده و انها حاضر نشده اند اصلی ترین خواسته ان یعنی خروج فوری نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان را اجرا کنند.
در قطعنامه پیشنهادی از پطروس غالی دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است تا طرح گسترده ای را برای کمک به دولت لبنان برای مقابله با اثار اقدامهای تجاوزگرانه اسرائیل و تداوم بخشیدن به عملیات بازسازی لبنان به مورد اجرا گذارد.
تهیه کنندگان قطعنامه در ضمن مسئولیت سازمان ملل و دیگر ارگانهای بین المللی برای رفع نیازهای انسانی مردم غیرنظامی را مورد تاکید قرار داده اند.
۰ نفر