۳ فروردین ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 5790729
T T
۰ نفر
آیت الله یزدی : ایران ناچار از مقابله به مثل در برابر آلمان خواهد بو # تهران - ایرنا 3 فروردین 1375 برابر با 22 مارس 1996 آیت الله "محمد یزدی" رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ، حکم دادستان فدرال آلمان در مورد یکی از مقامات جمهوری اسلامی ایران را ، ناشی از فشارهای آمریکا و اسراییل خواند و هشدارداد در صورتی که این مشکل حل نشود ، ایران ناگزیر از "مقابله به مثل" خواهد بود .
آیت الله یزدی که به عنوان امام جمعه موقت تهران در جمع نمازگزاران تهرانی سخن می گفت ، افزود : ما نیز در باره رجال معروف دنیا ، از اروپا و آمریکا ، پرونده های خطرناکی را می توانیم طرح کرده و آنان را محکوم کنیم .
وی توضیح داد : مگر به ملت ایران در دوران حکومت ستمگرانه خاندان پهلوی کم ظلم و ستم شده است . ستم هایی که توسط رژیم سابق ایران و رفقای آنها بر ملت اعمال شده که پرونده بسیاری از آنها دراختیار ماست و ما می توانیم پرونده های آنان را بیرون بیاوریم و به طور غیابی آنان را محکوم کنیم و تبلیغاتی را برای افکار عمومی دنیا به راه اندازیم .
وی حکم دادستانی آلمان را یک "روال غیر قانونی و نادرست" خواند و گفت اولین اثر این حکم ، مقابله به مثل را ایجاب می کند و اگر این مشکل حل نشود ، ما هم ناچار از مقابله به مثل خواهیم بود .
امام جمعه موقت تهران گفت : به تصور من این تصمیم در نتیجه فشارهای اخیر آمریکا و اسراییل اتخاذ شده است . آنها هر وقت می بینند ما در دنیا حرکت معقول ، اصولی و انسانی داریم و ارتباطاتمان در حال رشد با کشورها ، به غیر از آمریکا و اسراییل است ، از راه های مختلفی وارد می شوند .
رییس قوه قضاییه ایران با اشاره به روابط در حال گسترش ایران و اروپا افزود : استکبار با روسیه ، فرانسه و آلمان برای تضعیف ارتباطات با ایران گفت و گوهای فراوانی کرده و موانع بسیاری را آفریده است . اما خوشبختانه اکثر رجال دنیا مصالح کشور خود را می شناسند و نمی خواهند چشم و گوش بسته دنبال آمریکا و اسراییل بروند .
آیت الله یزدی گفت : من فکر می کنم دولتمردان آلمان ، همانند فرانسه، موضوع را حل کنند و تسلیم استکبار نشوند . زیرا به اعتقاد ما درایت دولتمردان آلمان ، کمتر از درایت دولتمردان فرانسه ، نیست .
رییس قوه قضاییه ایران در خطبه دوم نماز جمعه ، برگزاری کنفرانس "شرم الشیخ" در مصر و ادامه آن در واشنگتن را ، "یک بازی جدید سیاسی" خواند و به استهزاء گفت : آمریکا که 20 میلیون دلار برای خرابکاری درایران اختصاص داده ، نه تنها تروریست نیست . بلکه قصد مبارزه با تروریسم را نیز دارد.
آیت الله یزدی خطاب به دولتمردان آمریکا گفت : همه اقدامات گذشته و حال شما نشان می دهد که شما در راس فهرست تروریست ها هستید .
وی افزود : ما مطمئن هستیم نه آن جلسه در مصر و نه این جلسه درآمریکا تاثیری نخواهد داشت و مشکل فلسطین و فلسیطینان تا زمانی که صاحبان حق به حقشان نرسند ، با این بحث ها پایان نخواهد یافت .
وی با اشاره به خطر نشت مواد رادیو اکتیو در سرزمین های اشغالی گفت : از نظر آمریکایی ها رژیم صهیونیستی که مقدار زیادی بمب و کلاهک اتمی و سلاح های کشتار جمعی دراختیار دارد ، تابع حقوق بشر است و هیچ کس نباید یک کلمه در باره آنها حرف بزند . ولی در مورد ایران که به دنبال افزایش تولید برق و استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای است ، آن همه سر و صدا راه می اندازند .
۰ نفر