۵ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5787842
T T
۰ نفر
لیبراسیون : صدام حسین به طورباشکوه به صحنه بین المللی بازگشت # پاریس - ایرنا پنجم اسفند 1376 برابر با 24 فوریه 1998 به نوشته روزنامه "لیبراسیون"چاپ پاریس خاتمه بحران عراق بازگشتی موفق و باشکوه برای صدام حسین رییس جمهوری عراق به صحنه بین المللی بود.
لیبراسیون در شماره روز سه شنبه خود باتاکید بر توافق به دست امده میان کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و مقامات عراقی نوشت : تـوافق حاصله اولیـن موفقیت صدام حسین پس از جنک خلیج فارس و در واقع یکی از معـــدود موفقیت هـای دیکتاتور عراق پس از رسیدن به قدرت در سال 1979 است .
این روزنامه می افزاید: هر چند خطر حمله نظامی علیه عراق کاملا از بیـــن نرفته است اما در عمل توافق یاد شده بغداد را به بطن دیپلماسی بین المللـی کشانده است.
لیبراسیون می نویسد ، حتی تهران و تل اویو نیز بر موفقیت عـــراق در این ماجرا صحه گذاردند. امیتزا بارام استاد دانشگاه حیفا و متخصص امور عــراق خاتمه این بحران را موفقیتی استثنائی برای صدام حسین توصیف کرد. در ایران نیز رادیوی دولتی این کشور توافق امضا شده میان کوفی عنان و طارق عزیز را یک پیروزی دیپلماتیک ارزشمند برای عراق خواند.
به نوشته لیبراسیون ، یک دیپلمات فرانسوی توافق حاصل شده میـــان عراق و سازمان ملل را از چند جهت برای عراق موفقیت آمیز خواند : اول اینکه عـراق از حمله وحشتناک نظامی نجات یافت .دوم انکه برخلاف سیاست آمریکا که منـزوی کردن عراق در جهان بود بغداد به صحنه بین المللی برگشت . دیگر انکه لغـــو تحریم اقتصادی که تا کنون بسیار بعید به نظر می رسید از این پس در کوتــاه مدت امکان پذیر خواهد بود.
روزنامه لیبراسیون اضافه می کند: علائم دیگری نیز حکایت از ان دارنـــد که بحران به نفع بغداد تمام شده است .پذیرایی فوق العاده از " اکبرهـــــاشمی رفسنجانی" رییس جمهوری سابق ایران در عربستان نیز از این امر حکایت دارد.
لیبراسیون در ادامه می افزاید: رژیم عراق همچنین از هجوم خبرنگاران خارجی به عراق حداکثر بهره را برد زیرا توانست از حضور انان برای منعکـــس کردن اثرات سوء تحریم اقتصادی و کمبود مواد غذایی و دارویی در این کشـــــــور استفاده کند.
این روزنامه در ادامه نتیجه می گیرد: به هر حال بحران به خوبی خاتمه یافت زیرا بروز جنک در منطقه نه تنها وضعیت و ارامش منطقه خلیج فارس را به خطر می انداخت بلکه امکان خلع سلاح عراق را غیر ممکن می ساخت یا حداقل ان را بـه تاخیر می انداخت . در عوض حل و فصل بحران به طریق انجام شده به کمیسیـــون تحقیق سازمان ملل فرصت می دهد تا سلاحهای کشتار جمعی عراق را به راحتی خنثی کند .
به اعتقاد لیبراسیون دستیابی به این توافق بدون اعزام نیروهای آمریکایـی به خلیج فارس و تهدیدهای بیل کلینتون عملی نبود.
روزنامه اومانیته ارگـان حزب کمونیست فرانسه نیز با اشاره به توافق بدست امده میان سازمان ملل و عراق و نقش فرانسه در این ارتباط می نویســــــد: بازگشت کوفی عنان به پاریس پس از سفر موفقیت آمیز ش به عراق حکــایت از ان دارد که فرانسه نقش مهمی در حل مسالمت آمیز این بحران ایفا کرده است .
به اعتقاد این روزنامه امید به صلح در خاورمیانه به نحو قابل تحسینــــی تولدی دوباره یافته است .
به نوشته اومانیته افکار عمومی بین المللی که راه حل دیپلمــــــــاتیک و مسالمت آمیز را برای حل بحران عراق بر استفاده از توپ و مسلسل ترجیـح داده است در شرایط کنونی در انتظار یک راه حل صحیح و جامع برای بحران اعـــراب - اسرائیل است .
روزنامه دست راستی لوفیگارو نیز در این زمینه نوشت : توافق حــــاصل شده میان عراق و سازمان ملل ، آمریکا و اسراییل را در مخمصه قرار داده است.
به نوشته این روزنامه اوج گیری بحران عراق هدیه ای آسمانی برای نتانیـاهو بود و از این طریق می توانست توجه جهانیان را از بحران اسرائیل - فلسطیــن منحرف کند.
لوفیگارو توافق حاصله میان بغداد و سازمان ملل را همچنین موفقیتــی برای عرفات خواند زیرا به تعبیر این نشریه عرفات ترس از ان داشت که مسالـــــه فلسطین بر اثر جنک دیگری در خلیج فارس به دست فراموشی سپرده شود.
۰ نفر