۳ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5787495
T T
۰ نفر

حکم انحلال حزب رفاه ترکیه به اجرا گذاشته شد

۳ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5787495
حکم انحلال حزب رفاه ترکیه به اجرا گذاشته شد # آنکارا - ایرنا سوم اسفند 1376 برابر با 22 فوریه 1998 حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه درخصوص انحلال حزب اسلام گرای رفاه، توقیف فعالیت سیاسی "نجم الدین اربکان" رهبر و برخی دیگر از مسوولان این حزب طـــی پنج سال آینده، روز یکشنبه با چاپ در روزنامه رسمی ترکیه به اجرا گذاشته شد.
حزب رفاه ترکیه در سالهای اخیر در بیشتر انتخابات سراسری و محلی ترکیه موفق به کسب اکثریت ارا مردمی شده بود.این حزب معتقد به توسعه اندیشه هـای اسلامی در ترکیه است و بسیاری از ناظران موفقیت ان در جامعه ترکیه را نیـز در بیان اینگونه افکار می دانند.
دادگاه قانون اساسی ترکیه روز 26 دی ماه گذشته (16 ژانویه ) نسبـــت به انحلال حزب رفاه و منع فعالیت سیاسی رهبران این حزب تصمیم گرفته بود .
براساس قوانین جاری ترکیه احکام دادگاه پس از انتشار در روزنامه رسمی قابل اجرا می باشد .
در متن حکم صادره از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه آمده است:" حزب رفاه به جرم انجام فعالیت هایی بر ضد رژیم لائیک منحل شد".
بنابر این حکم،اربکان و پنج نفر دیگر از دست اندرکاران و رهبــران حزب رفاه پنج سال ازفعالیت سیاسی منع و اموال حزب رفاه به نفع خزانه داری کشور توقیف و مصادره خواهد شد.
درپی مخالفت محافل لائیک ونظامیان ترکیه با دولت ائتلافی اربکان و سقوط دولت ائتلافی اربکان و چیللر، موضوع تعطیلی حزب رفاه در جامعه ترکیه از سوی مخالفان اسلامگراها مطرح شد.
با توجه به آرای فراوان اربکان و حزب رفاه، وی اعلام کرده بود کـه در صورت تعطیلی این حزب ،گروه سیاسی جدیدی را راه اندازی خواهد کرد. اما حکم دادگاه، این امکان را از وی سلب می کند.
"ورال ساواش" دادستان کل دیوان عالی قضایی ترکیه با تهیه ادعانــامه ای بر ضد حزب رفاه ، خواستار تعطیل این حزب شد.
در این ادعانامه آمده است حزب رفاه درصدد تشکیل یک حکومت اسلامی در ترکیه است.
۰ نفر