۲ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5787459
T T
۰ نفر

پیام کتبی نخست وزیرمالزی به رییس جمهوری ایران

۲ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5787459
پیام کتبی نخست وزیرمالزی به رییس جمهوری ایران # تهران- ایرنا دو اسفند 1376 برابر با 21 فوریه 1998 " رفیده عزیز" ، وزیر صنایع و تجارت بین المللی مالـزی عصر روز شنبه با سید "محمد خاتمی" رییس جمهوری ایران دیدار و پیام کتبی نخـست وزیر کشـورش را تقدیم وی کرد.
رییس جمهوری دراین دیدار ضمن تشکر از پیام نخست وزیـر مالـزی روابـط دو کشور را عمیق و گسترده خواند و اظهار داشت: مالزی در شرق آسیا و ایران در خاورمیانه از جمله کشورهایی هستند که با کل منطقه ارتباط دارند ، منطقه ای که امنیت و ثبات و پیشرفت می خواهد بخصوص اینکه در دو کشور اهتمام و توجـه به اسلام فراوان است و هر دو کشور نیز خواستار استقلال و درمسیر توسعه قرار دارند.
سید محمد خاتمی افزود: مالزی به عنوان کشوری با آینده روشن هم در منطقه و هم درجهان مطرح است و خوشبختانه مواضع جهانی این کشور مواضـعی انسانی و مقتدرانه است.
رییس جمهوری بااشاره به موقعیت بسیار ممتاز ایران در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، موقعیت جغرافیایی فوق العاده ممتـاز و مـلت بسـیار بزرگوار و نیرومندی دارد و صاحب تمدنی بسیار ارزنده است، این ملت و انقلاب اسلامی وارد مرحله تازه ای از حیات خود شده است .
وی افزود: جمهوری اسلامی می کوشد برپایه اسلام ودیدگاه مترقی ازآن یک زندگی انسانی برجسته را ترسیم کند که در آن عقل درمقابل وحی نیست ،دین در مقابل دنیا نیست ، دیـن داری با آزادی منافـات ندارد و معنویت با پیشرفت سازگار است .
"خاتمی" ابراز امیدواری کرد ، این تجربه ای که مـلـت ما شروع کرده است به توفیق دست یابد.
رییس جمهوری گفت: ما در عرصه جهانی خواستار روابط صمیمانه و دوستـانه با همه کشورها بر پایه احترام متقابل و لحاظ مصالح کلی خود هستیم و فکرمی کنم از جمله کشورهایی که خیلی می توانیم روابط نزدیک با آن داشته باشیم ، کشور خوب مالزی است .
سیدمحمدخاتمی گفت: مالزی برخلاف بعضی کشورها، توسعه اقتصادی را از طریـق وابستگی سیاسی بدست نیاورده است ، نمـونه کـارش در رابـطـه با همین مسـاله سرمایه گذاری مشترک توتال و پتروناس در استخراج گاز ایران بود.
وی افزود: پتروناس مثل توتال به عنوان نماینده یک کشـور مقتـدر و مستقل در مقابل درخواست های غیرمنطقی آمریکا و دیگران ایستاد ، اینها همه نشانه اقتدار و استقلال طلبی دولت خوب مالزی است .
وی همچنین ازحضور نخست وزیرمالزی در جریان برگزاری اجلاس سـران کنفـرانس اسلامی درتهران تشکر و اظهار امیدواری کرد که سفر وزیر صنایع و تجارت بین- المللی مالزی نقطه عطفی در روابط میان دو کشورباشد و سبب شود ایـن روابـط از هرجهت گسترش پیداکند.
وزیرصنایع وتجارت بین المللی مالزی نیز دراین دیدار ضمن تقدیم پیام کتبی "ماهاتیرمحمد" نخست وزیر آن کشور، روابط تهران و کوالالامپور را روبه گسترش دانست و گفت: اراده سیاسی مالزی برگسترش هرچه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران استواراست .
وی زمینه همکاری های دوکشور از جمله همکاری های تجاری را خــوب خواند و خواستار توسعه بیشتر آن شد.
۰ نفر