۳ بهمن ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5783563
T T
۰ نفر
کوبا خیزش سرمایه داری را برای گذر از بحران اقتصادی کنونی ضروری می داند # نیویورک- ایرنا سوم بهمن 1376 برابر با 23 ژانویه 1998 دولـت کـوبا خیـزش سـرمایه داری به این کشور را مغـایر با اصول و آرمان سوسیالیستی خود دانسته ، ولی در عین حال این خیزش را برای گذر از آنچه که "دوران ویژه" بحران اقتصادی ناشی از فروپاشی شوروی می خواند ضروری ارزیابی می کند.
روزنامه "یواس ای تودی" روز پنجشنبه در گزارشی در مورد اوضـاع اقتصادی کوبا با درج این مطلب افزود: تحمل بار فشار حفظ سوسیالیسم در کوبا از سال 1991 که کـمـک های غـذایی و نفتـی اتحاد شوروی سابق به این کشور متوقف شد ، دولت "فیدل کاسترو" را دچار ورشکستگی کرد.
عقب نشینی شوروی از کوبا این کشور را در سال های 1993 و 1994 همچون دهه 1930 با رکود اقتصادی روبرو ساخت ،ولی از آن پس اوضاع اقتصادی کوبا اندکی رو به بهبود گذاشته است.
"جک کلی" خبرنگار روزنامه یواس ای تودی که برای پوشـش خبری سفر تاریخی "پاپ" به همراه گروهی از نمایندگان رسانه های گروهی عازم کوبا شده است، می- افزاید: اقتصاد کوبا از سه لایه تشکیل می شود.
نخستین لایه آن یک اقتصاد رسمی و دولتی است که تامین کننده حقوقی ناچیز و برخی مایحتاج برای مردم است . لایه دوم یک سرمایه داری خـزنده متشـکل از شرکت های خصوصی کوچک و فروشگاههایی است که اجناس خود را به دلار می فروشند، و سرانجام بـازار سیـاه منبـع تـامین درآمد مضاعف و مواد غذایی عالی برای بسیاری از خانواده هاست.
دولت "کاسترو" در تـلاش برای بهـبود وضعـیت اقتصادی این کشور بسیاری از محدودیت های اقتصادی را کاهش داده و برخی از شرکت های خصوصی را که زمـانی عوامل تخریب کمونیسم محسوب می شدند، تشویق به فعالیت کرده است.
کوبایی ها اجازه یافته اند اتاق های نشیمن و گاراژهای خود را به رستوران- های کوچک تبدیل کنند و کشاورزان نیز می توانند محصولات خود را مستـقیـما به مصرف کنندگان بفروشند.
"کارلوس باتیستا اودیو" یک اقتصاددان دانشگاه هاوانا می گوید :" آینده جزیره کوبا با خود اشتغال زایی تعیین می شود. دولت به خواسته های مـردم تن در داده است . ما نمی خواهیم همانند آمریکا شویم . این سرمایه داری نیست ." یواس ای تودی در ادامه می نویسد: برخلاف گفته این اقتصاددان قطـعا آنـچه که در کوبا رخ می دهد شبیه سرمایه داری است .شهروندان کوبا می توانند از این طریق ظرف یک روز درآمدی بیش از حقوق ماهیانه یک کارمند دولت به دست آورند.
بنابراین گزارش صنعت جهانگردی به دلیل آنکه از درامد ارزی بویژه انعام برای راهنمای جهانگردان برخورداراست در کوبا سخت مورد توجه قرار دارد.
پـزشکان و دنـدانپزشکان به امید درآمـد بیـشتر حرفه خود را رها کرده و راننده تاکسی می شوند، ورزشـکاران حرفـه ای جلو درهـای آسانسورهای هتـل های مخصوص جهانگردان مشغول کارند.
فاصله شکاف بین کسانی که به دلار یا پزو دسترسی دارند، کوبا را به کشور دارا و ندار تبدیل ساخته است . بگفته دیپلمات های خارجی اکنون پنجاه درصد از مردم کوبا درآمد دلاری دارند.
بازار سیـاه در سراسر کوبا به فعالیت مشغول است و فـروش اجناس دست دوم خارجی رواج دارد .
این در حالی است که براساس امار منتشر شده در سال 1995 ، نودو شش درصد از مردم کوبا با سوادند و نرخ باسوادی در این کشور تنها یک درصد کمتـر از امریکا و دو درصد کمتر از روسیه است .
۰ نفر