۱۰ دی ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5781020
T T
۰ نفر
امریکا دولت بغداد را به خاطر کمبود شیرخشک در عراق مورد سرزنش قرار داد # نیویورک - ایرنا 10 دی 1376 برابر با 31 دسامبر 1997 امریکا خود را از اتهام دخالت در کمبود شیرخشک در عراق مبری دانست و به خاطر این کمبود ، دولت بغداد را سرزنش کرد .
"جیمز فولی" سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا، در گفت و گوی مطبوعاتی روز سه شنبه خود، تاکید کرد که واشنگتن هیچگونه مانعی بر سر راه ارسال مواد غذایی و شیرخشک به عراق ایجاد نکرده و دولت صدام خود باید مسئولیت این کمبود را بپذیرد.
بغداد ،روز یکشنبه، اعلام کرد که در حال کاهش میزان جیره بندی شیرخشک و روغن و دیگر مایحتاج مردم عراق به دلیل عدم ارسال کمک های بشردوستانه کافی به این کشور ، در چارچوب طرح نفت در برابر مواد غذایی است .
دولت عراق ، واشنگتن را متهم کرده است که با جلوگیری از تصویب قراردادهای مربوط به خرید مواد غذایی و دارویی ، در کمیته تحریم سازمان ملل ، موجب این کمبود شده است .
ولی ، فولی با اشاره به این که امریکا هیچگونه مخالفتی در تصویب قرارداد مربوط به خرید شیرخشک از سوی عراق نکرده است ، متقابلا دولت بغداد را به جعل حقایق و تلاش برای سوء استفاده سیاسی از طرح نفت در برابر غذا متهم کرد.
طرح نفت در برابر غذا ، به دولت بغداد اجازه می دهد ، ظرف شش ماه دو میلیارد دلار نفت برای تامین مایحتاج مردم عراق به فروش برساند، ولی بغداد به دلیل انچه که تاخیر در ارسال مواد غذایی و دارویی خوانده، اجرای طرح را به تعلیق در اورده است .
مجلس عراق ، روز سه شنبه ، خواستار لغو تحریم های اعمال شده علیه این کشور ، از زمان تجاوز نیروهای صدام به کویت، در سال 1369 شمسی شد و اعلام کرد که در حال از دست دادن صبر و تحمل خود به خاطر عدم اقدام سازمان ملل در این زمینه است .
۰ نفر