۱۲ مهر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5770058
T T
۰ نفر
30 کشوراسلامی راه های گسترش روابط اقتصادی و حمل و نقل دریایی را بررسی می کنند # تهران - ایرنا 12 مهر 1376 برابر با 4 اکتبر 1997 هفدهمین اجلاس کمیته اجرایی یازدهمین نشست مجمع عمومی اتحادیه مالکان کشتی کشورهای اسلامی ، روز شنبه با شرکت 30 کشوراسلامی در مرکز همایش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، اغاز بکار کرد .
"عبدالطیف سلطان" دبیرکل اتحادیه اسلامی مالکان کشتی در این مراسم در سخنانی ضمن قدردانی از مدیریت وزارت بازرگانی ایران هدف از تاسیس سازمان را ارایه خدمات رسانی برای حمل و نقل دریایی کشورهای اسلامی اعلام کرد .
وی افزود : کشورهای اسلامی مصمم هستند به دور از تفرقه بیش از پیش بخش بازرگانی خود را تصویب و به همکاری های خود بیفزایند .
"عزالدین عراقی" دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی نیز در پیام خود به اجلاس تهران تاکید کرد: کشورهای مسلمان از طریق سازمان های دریایی و مواصلاتی می توانند اقتصاد خود را پویا و مبادلات خود را افزایش دهند .
وی تصریح کرد : اکنون حجم ناوگان عضو کشورهای اسلامی شش درصد کل ناوگان دریایی جهان را تشکیل می دهد که با فراهم کردن یک ساختار مناسب حمل و نقل ، باید نسبت به توسعه و رونق آن اقدام بیشتری به عمل آورد .
"عراقی" افزود:این هماهنگی با حمایت دولت های عضو و بخش خصوصی کشورها حاصل می شود .
"محمد شریعتمداری" وزیر بازرگانی ایران نیز در سخنانی گفت: با مساعی سازمان اتحادیه اسلامی مالکان کشتی اکنون 30 کشور اسلامی و 55 شرکت کشتیرانی عضو این سازمان هستند .
وی گفت : این سازمان توانسته است در جهت ارتقاء و توسعه صنعت حمل و نقل دریایی بین کشورهای عضو و با ارایه طرح هایی نظیر تاسیس شرکت کشتیرانی و کلوپ جبران خسارت و غرامت اسلامی در تقویت اتحاد جهان اسلام و گسترش همکاری های اقتصادی نقش موثری ایفا کند .
وزیر بازرگانی افزود : کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آماده است از نظر تاسیس خطوط دریایی و کشتیرانی مشترک نظیر شرکت های ایران و هند ، ایران و مصر ، ایران و کویت ، ایران و ایتالیا و کشتیرانی اکو تجربیات خود را در اختیار کشورهای عضو قرار دهد .
"شریعتمداری" گفت : کشور های اسلامی نیز با ناوگان 45 میلیون تنی خود می توانند سهم واقعی خود را در بخش حمل و نقل به دست آورند .
وزیر بازرگانی در بخش پایانی سخنان خود از تمام دست اندرکاران اقتصادی کشورهای عضو کنفرانس اسلامی و مالکان کشتی ها خواست تمام توان خود را برای شناخت و سازماندهی مزیت های نسبی در بخش خدمات بکار گرفته و زمینه های ایجاد اتحادیه اقتصاد اسلامی را فراهم کنند .
همچنین"مصطفی ال اسحاق" مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی گفت: کشورهای اسلامی در چارچوب همکاری های متقابل می توانند قوانین و سیاست های نوینی را پی ریزی کنند و زمینه حمل و نقل دریایی را وسیع تر و حمل واردات و صادرات خود را به اعضاء واگذار کنند .
"ال اسحاق" همچنین گفت: برای خلاف وابستگی و نیاز به کشورهای مختلف غیر مسلمان ضرورت دارد حمل محمولات کشورهای اسلامی به طور انحصاری توسط ناوگان این کشورها صورت گیرد ضمن اینکه تاسیس شرکت مشترک بیمه ، بیمه کالا ، ایجاد مرکز آموزشی و دریافت سوخت با تخفیف ویژه باید از اهداف این کشور ها باشد .
وی استفاده از حوضچه های تعمیراتی و بهره گرفتن از امکانات تجاری کشور های اسلامی را ضروری خواند .
این اجلاس تا روز دوشنبه ادامه می یابد .
م ح * 139 *
۰ نفر