۱۲ مهر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5769932
T T
۰ نفر
عکس العمل شدید نمایندگان "دوما" به سخنان روز جمعه یلتسین # مسکو - ایرنا 12 مهر ماه 1376 برابر با چهارم اکتبر 1997 سخنرانی رادیویی "بوریس یلتسین" رییس جمهور روسیه که در آن نمایندگان "دومای" این کشور به خارج شدن از حیطه قانونگذاری، عدم هماهنگی در حل مسایل عمده کشور و دخالت در امور خارج از وظایفشان متهم شده اند با عکس العمل بسیار شدید اعضاء این نهاد مواجه شده است .
این اقدام در چهارمین سالگرد سرکوب کودتای پارلمانی روسیه که در سال 1993 میلادی اتفاق افتاد، انجام شد .
"گنادی زوگانف" رهبر حزب کمونیست روسیه گفت: یلتسین در سالگرد سرکوب پارلمان با شلاق "آناتولی چوبایس" معاون اول نخست وزیر، کشور را در زیر ضربات خود گرفته است .
وی افزود: دوما به هیچ وجه لوایح تقدیمی دولت که توسعه کشور را ممکن نسازد، نخواهد پذیرفت.
"زوگانف" در پاسخ به سوال ایرنا در مورد دلیل اشاره یلتسین به دخالت دوما در سیاست خارجی گفت: وی در آستانه شرکت در نشست شورای اروپا در فرانسه می خواهد این نکته را ثابت کند که تنها دوما عامل نابسامانی در کشور می باشد .
"والنتین ورانیکف" عضو ارشد حزب کمونیست و یکی از نظامیان بلند پایه شوروی سابق نیز به ایرنا گفت: یلتسین با تهدید نمی تواند زندگی کند و سخنان اخیر وی دور کردن مردم از توجه به نقصان های کار دولت می باشد .
وی تصریح کرد: دوما تنها ترکیبی از نمایندگان برگزیده مردم می باشد و رییس جمهور نباید آن را آماج دشنام های خود قرار دهد .
ژنرال "وارنیکف" گفت" یلتسین اگر دوما را نیز منحل کند، در دومای آینده کسانی روی کار خواهند آمد که وی حتی خواب آنها را نیز ندیده است .
"یوسف کازبون" نماینده مستقل دوما نیز گفت: رییس جمهور نباید مردم را چنین به دشنام بگیرد، زیرا جنک قوای مقننه و مجریه ثبات کشور را برهم می زند .
وی افزود: انحلال دوما یک اشتباه مسلم سیاسی برای یلتسین خواهد بود .
"آناتولی لوکیانف" رییس کمیسیون قانونگذاری دوما نیز گفت: جنک قوای مقننه و مجریه وارد مرحله جدیدی شده است .
وی تاکید کرد: نمایندگان دوما به بهای هر تحقیری بر روی کرسی های خود نخواهند نشست .
"لوکیانف" گفت: دوما عنصری ضعیف می باشد زیرا قانون تشکیل آن پس از سرکوب پارلمان در سال 1993 میلادی نوشته شده است .
"گریگوری یاولینسکی" نماینده دست راستی " یابلوکو" که از مخالفان دولت محسوب می شود، گفت: پیام روز جمعه یلتسین باعث افزایش رودررویی یلتسین و دوما شده است .
وی افزود: هدف از این کار آن بود که یلتسین به نمایندگان نشان دهد که در شرایط بحرانی کنونی از یاد نبرند که وی در سال 1993 میلادی چگونه پارلمان را سرکوب کرد .
"یاولینسکی" انحلال دوما را کاملا ممکن دانست و گفت: برای یلتسین دومای امروز بد است ، فردا نیز باز هم بد خواهد بود .
"الکساندر شوخین" رهبر " خانه ما روسیه " که در دوما از مواضع دولت "چرنومیردین" طرفداری می کند تاکید کرد که یلتسین نباید شرایط کنونی را به مرحله بحرانی سوق دهد .
وی گفت: در صورتی که نمایندگان دوما به نخست وزیر رای عدم اعتماد دهند، بدون شک نخست وزیر جدید که یلتسین معرفی خواهد کرد مورد اعتماد نمایندگان نخواهد بود و در آن صورت دوما منحل و نخست وزیر به طور مستقیم از جانب رییس جمهور انتخاب خواهد شد .
"شوخین" گفت: یلتسین در چنین صورتی خود را در انزوا خواهد دید و خود وی نیز دوست ندارد برای مدت زیادی در چنین شرایطی باقی بماند و بالاخره راه لازم را اندیشه خواهد کرد .
ژنرال "آرکادی وارابیف" دیگر نماینده حزب "انتخاب دمکراتیک روسیه" که از مواضع "ایگور گایدار" نخست وزیر سابق و دست راستی روسیه طرفداری می کند، تاکید کرد که یلتسین با پیام خود فرصت طلایی را برای نمایندگان دوما در جهت مصالحه با وی بوجود آورده است .
۰ نفر