۷ مهر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5769263
T T
۰ نفر
تحلیل "لوموند" از امضای قرارداد نفتی با ایران # پاریس - ایرنا هفتم مهر ماه 1376 برابر با 29 سپتامبر 1997 "لوموند" روزنامه عصر پاریس ، روز دوشنبه، نوشت : با امضای قرارداد جدید نفتی بین "توتال" و ایران ، این شرکت و شرکای روسی و مالزیایی خود را در معرض تهدید به مجازات های امریکا قرار می دهند .
به نوشته این روزنامه ، مجازات هایی که در قانون "داماتو" پیش بینی شده ، علیه شرکت هایی است که در ایران سرمایه گذاری کنند .
لوموند ، با اشاره به ارزش بالای قرارداد " توتال " با ایران ، می نویسد : امریکا بارها دولت فرانسه و شرکت نفتی توتال را اگاه ساخته که در صورت توافق با ایران ، مجازات های پیش بینی شده به اجرا گذاشته خواهد شد .
این روزنامه با ذکر این نکته که "این مساله ارزش امتحان کردن" را دارد، می افزاید : این اولین باری است که یک شرکت اروپایی خود را در معرض قانون "داماتو" قرار می دهد .
به ادعای لوموند ، رییس توتال ، با بیان این که قانون داماتو شامل شرکت های غیر امریکایی نخواهد شد ، دغدغه ای به خود راه نمی دهد .
بعلاوه برای امریکا دشوار است که قانون خود را به یکباره بر کشورهای اروپایی ، روسیه و مالزی تحمیل کند .
این روزنامه نوع قرارداد را "بای بک" ذکر کرده ، می نویسد : سه شریک یعنی "توتال" فرانسه ، "گازپروم" روسیه و "پتروناس" مالزی ، سرمایه گذاری و اجرای کارهای حفاری حوزه نفتی ایران را که پیش بینی شده در سال 2001 به بهره برداری برسد ، بر عهده خواهند داشت .
لوموند در پایان این مقاله می نویسد : بزودی قرارداد دیگری از این نوع ، در اینده نزدیک ، در زمینه حوزه نفت پارس جنوبی امضا خواهد شد .
شرکت انگلیسی - هلندی "شل" که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، در اینده در نوبت امضا قرار دارد ، اما بدون شک این شرکت در انتظار عکس العمل امریکا خواهد ماند .
در ماه ژوئیه 1995 ، شرکت "توتال" برنده مناقصه شرکت ملی نفت ایران برای استخراج سفره نفتی "سیری" شد، که در مجاور مرز دریایی با دوبی است
۰ نفر