۲۷ شهریور ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5767552
T T
۰ نفر
"کنگره ملی عراق" خواستار کنترل شدید تر "صدام" توسط سازمان ملل متحد شد # سازمان ملل - ایرنا 27 شهریور ماه 1376 برابر با 18 سپتامبر 1997 "کنگره ملی عراق" از کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد مصرانه خواسته است، اعمال فشار شدید خود را بر بغداد حفظ کرده و به رژیم صدام اجازه ندهد از سازمان ملل به عنوان وسیله ای برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده کند.
"احمد چلبی" رییس شورای اجرایی کنگره ملی عراق در نامه ای به "ریچارد باتلر" رییس کمیسیون خلع سلاح عراق (انسکام ) نوشت: گزارش های اخیر در مورد اینکه بغداد افشاگری کامل و نهایی دیگری در زمینه برنامه سلاح های میکروبی خود انجام داده، سخت مورد توجه اعضای کنگره قرار گرفته است .
این هفتمین بار است که رژیم صدام مجبور به افشاگری درمورد برنامه های تسلیحاتی خود می شود و این در حالی است که پنج سال پیش ادعا کرده بود برنامه ای برای توسعه سلاح های میکروبی نداشته است .
"چلبی" با اشاره به اینکه رژیم صدام سابقه ای طولانی در دروغ گویی و فریب کاری در مورد برنامه های تسلیحاتی خود دارد، تداوم اعمال فشار شدید بر این رژیم را برای رعایت قطعنامه 687 ضروری دانست .
این قطعنامه که پس از جنک خلیج فارس در سال 1369 شمسی (1990)، به تصویب رسید شرط تحریم های اعمال شده علیه عراق را نابودی کامل سلاح های مخرب جمعی بغداد و تایید ان از سوی "انسکام" قرار داده است .
"چلبی" با اشاره به اینکه بغداد نباید اجازه یابد همچون گذشته از این افشاگری به نفع خود تبلیغ کند، مصرانه از "انسکام" خواست تا مراقب تلاش های مداوم صدام برای دستیابی به تجهیزات مورد نظر برای توسعه سلاح های مخرب جمعی باشد.
وی تاکید کرد که هیچیک از مقام های بغداد جز خود صدام تصمیم گیرنده واقعی نیستند و از این رو افشاگری اخیر تلاش هماهنگی با موافقت شخص صدام بوده است .
رییس شورای اجرایی کنگره ملی عراق درخاتمه نامه خود که روز چهارشنبه انتشار یافت، تاکید کرد که رژیم بغداد سعی دارد با گرفتن ژست همکاری و به راه انداختن تبلیغات "تهاجم افسون کننده ای" را برای رخنه مجدد در صفوف اعراب اغاز کند و به تلاش فریبنده ای برای نزدیکی به مخالفان رژیم دست بزند.
کنگره ملی عراق، ائتلافی از اکثر گروه های مخالف رژیم صدام است و از پنج سال پیش به دنبال شکست نیروهای صدام در جنک خلیج فارس تاسیس شده است.
۰ نفر