۲۵ مرداد ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5763304
T T
۰ نفر
لایحه 8 سال تحصیل اجباری در مجلس ترکیه به تصویب رسید # انکارا - ایرنا 25 مرداد ماه 1376 برابر با 16 اوت 1997 لایحه هشت سال تحصیل اجباری در اجلاس عمومی بعد از ظهر روز شنبه در مجلس ترکیه با 277 رای موافق در مقابل 242 رای مخالف نمایندگان به تصویب رسید.
مجلس ترکیه از بعد از ظهر روز جمعه تا ظهر امروز ، در اجلاس خود ،بحث و رای گیری بر روی تمام 12 ماده این لایحه را ادامه داد.
ماده چهار این قانون از سوی نمایندگان حزب راه راست، جمهوریخواه خلق و برخی ازنمایندگان منفرد و محافظه کار احزاب مام میهن و دمکرات چپ رد شد.
طبق این ماده بعد از سال پنجم دبستان و به خواست دانش اموز و یا ولی وی ،در فصل تابستان ، توسط مدرسین سازمان دیانت ترکیه اموزش دینی داده خواهد شد.
در پی رد این ماده از قانون در روز جمعه ،بحث هایی در مورد قطع حمایت حزب جمهوریخواه خلق از دولت اقلیت "مسعود ییلماز" مطرح شد.
حزب جمهوریخواه خلق قبلا در اجلاس کمیسیون طرح و برنامه مجلس ترکیه نیز خواستار حذف این ماده از این قانون شده بود.
در صورت قبول درخواست حزب جمهوریخواه خلق از سوی دولت ییلماز کودکان و نوباوگان ترکیه بعد از اتمام 8 سال تحصیل اجباری و در سن چهارده سالگی موفق به فراگیری دروس تعلیمات دینی خواهند شد.
احزاب رفاه، راه راست و اتحاد بزرک و برخی از نمایندگان محافظه کار حزب حاکم مام میهن با طرح اموزش اجباری 8 ساله به شکل فعلی مخالف هستند.
طبق درخواست برخی از نمایندگان دانش اموزان از سال پنجم به بعد حق انتخاب رشته های مورد علاقه خود در رشته های فنی ودینی را باید دارا باشند.
در طول بحثهای مربوط به مواد مختلف این لایحه درگیری های شدید لفظی بین نمایندگان حزب رفاه که مخالف گذراندن این لایحه و نمایندگان احزاب دمکرات چپ، جمهوریخواه خلق و مام میهن بوقوع پیوست.
8 سال تحصیل اجباری اولین بار از سوی نظامیان ترکیه و برای تعطیل کردن دوره راهنمایی مدارس علوم دینی امام خطیب مطرح شد.
*م.ف *
۰ نفر