۲۵ تیر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5759597
T T
۰ نفر
انتشار فهرست نامزدهای عضویت در اتحادیه اروپا موجب یاس مقام های ترکیه شد # آنکارا - ایرنا 25 تیر ماه 1376 برابر با 16 جولای 1997 اتحادیه اروپا با حذف نام ترکیه از فهرست کشورهای نامزد عضویت در این اتحادیه یک بار دیگر سیاستمداران غربگرای ترک را مایوس کرد.
کمیسیون اتحادیه اروپا سه شنبه شب فهرست شش کشور نامزد عضویت در این اتحادیه را رسما اعلام کرد.
"نیکلاس وان درپس" سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا سه شنبه شب در بروکسل اعلام کرد : از کشورهای لهستان ، چک ، مجارستان ، اسلونی ، استونی و بخش یونانی نشین قبرس برای گفت و گو درباره عضویت در اتحادیه اروپا دعوت شده است.
عضویت یونان دراتحادیه اروپا و قبول نامزدی بخش یونانی نشین جزیره قبرس در این اتحادیه ، ترکیه را در سیاستهای این کشور درقبال بخش ترک نشین جزیره قبرس بامشکل مواجه خواهد ساخت.
ترکیه خواستار عضویت همزمان این کشور و عضویت کل جزیره قبرس پس از تشکیل فدراسیونی از سوی دو بخش یونانی نشین و ترک نشین جزیره قبرس در اتحادیه اروپا بود.
"اسماعیل جم" وزیر امور خارجه ترکیه سه شنبه شب پس از اطلاع از عدم وجود نام ترکیه در فهرست کشورهای نامزد عضویت دراتحادیه اروپا واکنش تندی نسبت به تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا نشان داد.
وی ،در گفت وگو با شبکه تلویزیونی (ان تی وی ) ترکیه گفت : اتحادیه اروپا دچار خطای بزرگی شده است.
وزارت امور خارجه ترکیه نیز با صدور اطلاعیه ای تصمیم اتحادیه اروپا نسبت به قبول عضویت بخش یونانی نشین جزیره قبرس را مغایر با قراردادهای بین المللی ارزیابی کرد.
دراین اطلاعیه آمده است براساس قرار داد 1960 ، بخش یونانی نشین جزیره قبرس به طور یکجانبه نمی تواند بعنوان نماینده کل جزیره قبرس در یک موسسه بین المللی که ترکیه عضو آن نیست، شرکت کند.
در این اطلاعیه ادعا شده است که وضعیت عمومی و اقتصادی ترکیه از کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا بدتر نبوده و حتی در مواردی نیز بهتر است.
"بلنداجویت" معاون نخست وزیر ترکیه نیز در گفت وگو با روزنامه "حریت" گفت : قبول عضویت بخش یونانی نشین جزیره قبرس و رد تقاضای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا برای آنکارا قابل قبول نیست.
اجویت افزود : در صورتی که اتحادیه اروپا موضع خود در قبال ترکیه را تغییر ندهد ، ترکیه مجبور به آغاز روند الحاق بخش ترک نشین جزیره قبرس به این کشور خواهد شد.
۰ نفر