۳ خرداد ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 5753765
T T
۰ نفر
قاچاقچیان مواد مخدر مکزیک برای مبارزه با رقبایشان از ژنرالهای ارتش بهره برده اند # نیویورک - ایرنا سوم خرداد 76 برابر با 24 می 1997 افسران ارتش مکزیک در یک دادگاه غیر علنی در این کشور شهادت داده اند بعضی از مهم ترین عملیات علیه قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک ، به دستور یکی از بزرگترین قاچاقچیان این کشور که گروهی از ژنرال های ارتش را برای مبارزه با یکی از رقبای خود به استخدام در آورده بود ، صورت گرفته است.
"نیویورک تایمز" در شماره روز شنبه نوشت این شهادت ها نشان می دهد که فساد مربوط به مواد مخدر ، چگونه بیش از آنچه قبلا تصور می شد ، در مکزیک اشاعه یافته است و چگونه قاچاقچیان حتی رهبران بلندپایه مکزیک را به طور محرمانه با رشوه زیر نفوذ خود در آورده اند .
به نوشته این روزنامه امریکایی ، این شهادت ها همچنان سوال هایی را در مورد تلاش های مشترک دولت های مکزیک و آمریکا برای تکیه به ارتش برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به جای پلیس که قبلا مواردی از فساد در آن دیده شده است ، برانگیخته است .
جزییات جدیدی که در این مورد منتشر شده است ، بخشی از پرونده ای علیه ژنرال " هسوس گوتیزر " است که در ماه فوریه به اتهام فساد دستگیر شد .
در این پرونده 1100 صفحه ای حداقل 14 سروان ، ستوان و درجه دار ارتش در محاکمه ژنرال گوتیزر با دادستان های نظامی و غیر نظامی همکاری می کنند این افسران شهادت داده اند که بسیاری از دستگیری ها ، جستجوهای خانه به خانه و سایر تلاش هایی که دولت از آنهابه عنوان جنک علیه مواد مخدر ستایش می کرد ، چیزی جز نمایش های ساختگی نبوده اند .
طبق شهادت این افسران ، واحدهایی از ارتش مکزیک از نزدیک با کارشناسان استراق سمع و افراد مسلحی که برای " آمادو کاریلو فوئنتس " از قاچاقچیان بزرک مواد مخدر کار می کردند ، همکاری داشتند و فوئنتس بخشی از هزینه عملیات حمله به رقبای خود را می پرداخت .
"ارنستو زدییو" رییس جمهوری مکزیک اخیرا در آستانه سفر "بیل کلینتون" رییس جمهوری امریکا به این کشور ، در مصاحبه ای گفته بود " ارتش مکزیک علیرغم مورد گوتیزر، دارای بهترین افراد است . " با وجود این افسران شهادت دهنده حداقل چهار ژنرال دیگر را علاوه بر گوتیزر به عنوان همدستان فوئنتس ذکر کرده اند .
ژنرال گوتیزر قبل از دستگیری خود به مدت هفت سال فرمانده ارتش در پنج ایالت مرکزی مکزیک بود و از ماه دسامبر ریاست مبارزه با مواد مخدر را در مکزیک به عهده داشت . در این مدت ظاهرا جنک علیه قاچاقچیان شدت گرفت.
وی که 63 ساله است در مدت 31 سال از درجه ستوان دومی به درجه ژنرالی رسید . این ارتقای درجه معمولا حداقل 35 سال طول می کشد .
۰ نفر