۱۶ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5745465
T T
۰ نفر
یک مقام وزارت صنایع :قوانین صادراتی ایران باید تغییر کند # تهران ،ایرنا: 16 اسفند 1377 برابر با هفتم مارس 1999 مدیرکل توسعه صادرات وزارت صنایع گفت: قوانین صادرات ایران مربوط به چند دهه گذشته است و باید ان را به زمان حال تغییر داد و به روز کرد.
احمد قاسمی روز یکشنبه در گردهمایی چشم انداز صنعت خودرو ایران در نمایشگاههای بین المللی گفت: فرهنک صادرات ایران هنوز در جامعه و ارگان های دولتی جاری نشده است و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد لذا باید با ترویج فرهنک ان ، زمینه توسعه صادرات صنعتی در کشور را فراهم کرد.
وی گفت: با اجازه دادن به حضور محصولات خارجی در بازارهای داخلی می توان زمینه ارتقاء کیفیت محصولات داخلی را فراهم کرد و صنعت کشور را متحول کرد.
قاسمی افزود: با توجه به اینکه 4 تا 5 سال است که صادرات خودروهای باری سبک و سنگین به اسیای مرکزی شروع شده است اما به دلیل مشکلات مختلف نظیر پیمان سپاری ، در حال حاضر تولیدکنندگان برای تامین قطعات یدکی و پشتیبانی از خودروهای خود در ان بازارها با مشکل مواجه هستند.
مدیرکل توسعه صادرات وزارت صنایع دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو نسبت به سایر صنایع کشور را برشمرد و گفت: اگر واردات خودرو در کشور ازاد بود کیفیت خودروهای تولیدی کشور نیز در حال حاضر بهتر از خودروهای فعلی بود.
وی بر ضرورت تقویت حضور تولیدات داخلی در بازارهای خارجی تاکید کرد و اظهار داشت: توان تولیدکنندگان خودرو و قطعات سبک و سنگین آن در ایران در حال حاضر افزایش یافته و انها با حضور در نمایشگاههای بین المللی می توانند علاوه بر حضور در بازارهای جدید زمینه توسعه صادرات صنعتی کشور را فراهم کنند.
وی گفت: با حضور در نمایشگاهها همچنین می توان همکاری های خود را در زمینه های مختلف صنعتی توسعه داد.
قاسمی از تولیدکنندگان خودرو و قطعات آن در کشور خواست برای افزایش حضور خود در بازارهای جهانی در نمایشگاه بین المللی صنایع تولیدی در ترکیه در خرداد ماه سال اینده شرکت کنند و زمینه حضور خود را در بازارهای بین المللی افزایش دهند.
مدیرکل توسعه صادرات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه توان بالقوه تولید خودرو در ایران نسبت به اروپا 70 سال و ترکیه 20 سال عقب است ، ایران باید استراتژی توسعه صادرات خودرو را جایگزین واردات ان کند .
مدیرکل امور بین الملل وزارت صنایع نیز گفت: ازانجا که صنعت خودروسازی قدرت جذب دانش فنی در همه زیربخش های پیچیده صنعت را دارد می تواند پایه توسعه صنعتی محسوب شود.
محمد سردارنیا به تاریخچه 40 ساله صنعت خودرو در ایران اشاره کرد و گفت: هرچند صنعت خودرو در ایران از سال 1335 تا 1360 در جهت مونتاژ حرکت می کرد اما از سال 75 با توجه به ساختارهای جدید اقتصادی و اجتماعی کشور حرکت و تحولی جدید براساس قانون خودرو شکل گرفت که در واقع می توان این دوره را دوره انتقال از مرحله مونتاژ به مرحل تولید و مهندسی محصول دانست.
وی به برنامه های صنعت خودرو از سال 1376 تا 1382 اشاره کرد و گفت: در این دوره افزایش ساخت داخل قطعات و مجموعه های خودرو و بهینه سازی محصولات و هماهنک کردن تولیدات داخلی با موارد مشابه خارجی جهت صادرات صورت می گیرد.
معاون صنایع و معادن مرکز توسعه صادرات ایران نیز دلایل عدم موفقیت شرکت های ساخت خودرو ایرانی درمقابل شرکت های بزرک را برشمرد و گفت: قدرت تکنولوژی ، شکل ظاهری خودرو ، فقدان صرفه جویی در مقیاس کلان و همچنین عدم امکان تغییر شکل ظاهری بخشی از این مشکلات است.
مهندس موسوی گفت: وقتی که قیمت نفت افزایش یافت موجودیت مرکز توسعه صادرات زیر سئوال رفت اما بعد از بروز بحران به کالاهای صنعتی توجه می شود و بعد از رفع بحران دیگر کسی سراغ ان نمی رود.
معاون صنایع و معادن مرکز توسعه صادرات وضعیت صادرات خودرو رانامطلوب دانست و گفت: تاکنون در این زمینه نیز حرفی برای گفتن نداشتیم و موفق نبوده ایم تنها در بخش خودروهای سرمایه ای نیمه سنگین کارهای مثبتی انجام شده اما با این حال وقتی به امار و ارقام صادرات مراجعه می کنیم از یک رقم سه رقمی تجاوز نمی کند.
وی در همین ارتباط به ورود یکی از شرکت های ایرانی به بازارهای فرانسه اشاره کرد و گفت: این شرکت توانسته است یک قرارداد 26 میلیون فرانکی با یک شرکت فرانسوی منعقد کند.
موسوی اظهار داشت: هر چند در یکسال و نیم اخیر تسهیلاتی نظیر معافیت از تشریفات سپردن پیمان ارزی ، لغو تمامی عوارض های وضع شده برای تولید شامل یک درصد شهرداری ، اموزش و پرورش ، شورای شهر برای صادرکنندگان وضع شده است اما این اقدام به هیچ وجه کافی نیست.
وی افزود: همچنین به استناد یک بند از مصوبه هشت درصد از اعتبارات کلی بانک ها در اختیار صادرکنندگان قرار گرفت.
نمایشگاه صنایع تجهیزات ، اتوماسیون ، دستگاههای برش و جوش و انرژی و محیط زیست 1999 بین 20 تا 23 خرداد سال اینده در استانبول برگزار می شود.
مایکل مولر نماینده هانوور در نمایشگاه بین المللی صنایع تولیدی در استانبول به ویژگی های حضور در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: شرکت های ایرانی با حضور در این نمایشگاه می توانند زمینه همکاری خود را با شرکت های المانی و سایر شرکت های اروپایی و اسیایی افزایش دهند.
وی گفت: انتخاب استانبول برای برگزاری نمایشگاه بدلیل نزدیکی سنتی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه ، عاملی برای توسعه صادرات و روند بهبود صنایع ایران با ترکیه خواهد بود.
وی نمایشگاه را سکویی برای گسترش فعالیت بین کشورها و مهمترین ابزار برای توسعه تجارت دانست.
سومین گردهمایی دوسالانه چشم انداز صنعت خودرو ایران در نمایشگاههای بین المللی و اولین گردهمایی قطعات فلزی و اتوماسیون با حضور مسئولان و دست اندرکاران وزارت صنایع ، مرکز توسعه صادرات ایران و تصمیم سازان و مدیران صنعت خودرو کشور همراه با کارشناسان و مسئولان مرکزنمایشگاهی هانور آلمان در تهران برگزار شد.
۰ نفر