۱۴ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5745150
T T
۰ نفر
تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای مقام زن در جامعه # سازمان ملل،ایرنا: 14 اسفند 1377 برابر با پنجم مارس 1999 جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات خود نسبت به خط مشی تعیین شده در کنفرانس پکن در مورد حقوق زنان طرحی ملی را برای ارتقای وضعیت زنان تنظیم کرده است.
خانم " پیمانه هسته ای " رئیس اداره امور اجتماعی بین المللی و زنان وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در چهل و سومین اجلاس سالیانـه کمیسیون مقام زن در سازمان ملل ضمن اعلام این مطلب گفت: طرح ملی جمهوری اسلامی ایران شامل اهداف عمومی، راهبردها و اقداماتی که باید انجام شود، شاخص ها و اهداف کیفی با تکیه بر سه محور پیشرفت زنان ، حقوق بشر زنان و رسانه های جمعی است .
وی آنگاه بعضی اقداماتی را که جمهوری اسلامی ایران برای بهبود دستیابی زنان به خدمات بهداشتی و خدمات مشابه انجام داده خاطرنشان کرد .
" هسته ای " از جمله این اقدام ها را مایه کوبی دختران دانش آموز برای جلوگیری از تولد کودکانی با بیماریهای مادرزاد، برگزاری کارگاه های آموزشی در مورد بهداشت دختران، بالا بردن آگاهی دختـران از عواقب رشد سریع جمعیت، تدریس دروس برنامه ریزی خانواده و کنترل جمعیت در مدارس، ایجاد یکصد مرکز پزشکی جدید در مناطق روستایی و چندین طرح دیگر نام برد .
نماینده جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت در اجرای برنامه تعیین شده در کنفرانس حقوق زنان در پکن نیز اقدام های متعددی توسط جمهوری اسلامی ایران به عمل آمده که برخی از آنها به شرح زیر است .
تشکیل مرکزمشارکت زنان و ارتقای سطح رئیس این مرکز تاحد عضو کابینه، گسترش سازمانی این مرکز و افزایش اساسی بودجه آن ، تشکیـل کمیسیون زنان ، خانواده و جوانان درمجلس شورای اسلامی برای ارتقای همکاری ملی دراین زمینه ها، گسترش کمیسیون امورزنان در سطح ملی ، تاسیس اداره امور زنان زیر نظر رئیس قوه قضائیه ، ایجاد اداره ویژه ای برای امور زنان در وزارت خانه های مختلف و از جمله وزارت کـار و امور اجتماعی ، آموزش و پرورش ، کشاورزی و کشور ، گسترش و تقویت تعاونی های زنان در جهت افزودن بر فرصت هـای اشتغال بـرای زنانی که فاقد منابع مالی لازم هستند .
۰ نفر