۳ اسفند ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5743602
T T
۰ نفر
یک مقام مسوول: بیش از 70 درصد آب بخش کشاورزی در ایران به هدر می رود # تهران ، ایرنا: سوم اسفند 1377 برابر با 22 فوریه 1999 مدیرکل دفتر توسعه شبکه آبیاری و دبیرکل کمیته ملی آبیاری و زهکشی گفت: بیش از 70 درصد اب بخش کشاورزی در ایران به هدر می رود و تنها کمتر از 30 درصد این آب مورد بهره وری قرار می گیرد.
سید "اسدالله اسدالهی" روز دوشنبه در جمع خبرنگاران ضمن اعلام مطلب فوق افزود: 94 درصد ظرفیت آبی کشور در بخش کشاورزی ، پنج درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
اسدالهی تصریح کرد : میزان مصرب آب در بخش کشاورزی در آسیا 86 درصد و در دنیا 69 درصد است که در کشورهای توسعه یافته تلاش می شود با کاهش سهم آب در بخش کشاورزی ، سهم اب در بخش صنعت افزایش یابد.
وی باتوجه به تهیه الگوی مصرف آب توسط وزارت کشاورزی و نیرو به عنوان سند ملی ، اظهار داشت: هیات دولت این سند ملی را امضاء کرده و از سال آینده موضوع تحویل آب به کشاورزان بر اساس الگوی تغییر یافته در این سند اجرا خواهد شد.
اسدالهی بااشاره به اینکه "نهمین همایش ملی آبیاری و زهکشی" با عنوان مدیریت تخصیص و استفاده بهینه از آب کشاورزی بر چهار محور فن آوری ، بهره برداری بهینه از منابع آب ، گزینه یابی زراعی و آبهای غیرمتعارف برپا شده ، یادآور شد: کشور ما در منطقه خشک قرار دارد و در خصوص کمبود منابع آب آنچه اهمیت دارد استفاده مطلوب از منابع موجود است.
یکی از اعضای هیات اجرایی این همایش در مورد ذخایر آبی کشور گفت : در حال حاضر در کشور حدود 140 میلیارد متر مکعب اب قابل استفاده وجود دارد که از این مقدار 87 میلیون مترمکعب ان استحصال می شود.
"سعید نی ریزی" تصریح کرد: در پنج سال آینده پیش بینی شده که ظرفیت و قابلیت تولید کشاورزی تا سه برابر افزایش یابد و توانایی آبی کشور قابلیت افزایش بیش از 30 درصد را ندارد که برای حل این مشکل راهکارهایی پیشنهاد شده است.
" نهمین همایش کمیته ملی آبیاری و زهکشی " با عنوان مدیریت تخصیص و بهره برداری بهینه از آب در کشاورزی از پنجم تا ششم اسفند ماه جاری با حضور وزیران کشاورزی و نیرو ، کارشناسان و متخصصان در این رشته تشکیل می شود.
۰ نفر