۱۹ آبان ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5731908
T T
۰ نفر
درخواست آمریکا از اسرائیل برای اجرای پیمان وای ریور # نیویورک ، ایرنا: 19 آبان 1377 برابر با دهم نوامبر 1998 دولت آمریکااز اسرائیل خواست تا هفته آینده توافق صلح با فلسطینی ها را تصویب کند.
سرویس خبری ام اس ان بی سی روز دوشنبه به نقل از"جیمز روبین" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد : تاخیر کابینه اسرائیل در تصویب توافق وای ریور به منزله تخطی از آن نیست و فشار ما به اسرائیل برای تایید سریعتر و اجرای بموقع این پیمان می باشد.
دیوید بارایلان مشاور ارشد نتانیاهو گفت : اسرائیل نزدیک بـود دوشنبه گذشته بدلیل 13 درصد عقب نشینی از ساحل غربی در آغاز کار ، پیمـان را لغو کند و تصور من این است که چند روز دیگر نیز تاخیر داشته باشیم.
با توجه به دو حادثه بمب گذاری در غزه و حمله انتحاری در بـازار بیت المقدس ، روبین گفت : ما درک می کنیم که وقفه کوتاهی در ادامه توافق وجود داشته باشد اما معتقدیم از سرگیری هرچه زودتر روند حقوقی سیاسی آن و انجام تعهدات دولت اسرائیل بسیار اهمیت دارد.
روبین افزود : دولت آمریکا انتظار دارد یاسر عرفات در اجلاس شورای ملی فلسطین در ماه دسامبر در غزه ، به درخواست های انهدام اسرائیل توجه نکند.
عرفات ماه ژانویه طی نامه ای به کلینتون نوشت : شرطهایی که در پیمان سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف ) وجود دارد دیگر قابل اجرا نخواهد بود.
نتانیاهو که انتظارات بیشتری در این باره دارد خواسته است جلسه ای از شورای ملی فلسطین و دیگر گروه های فلسطینی در غزه تشکیل شود و نامه عرفات را در حضور کلینتون تایید کنند.
روبین گفت دولت آمریکابا خواسته نتانیاهو برای تایید نامه عرفـــات موافق بوده و لذا بندهایی از این پیمــان که مورد اعتراض اسرائیل است باید برداشته شود یا کلا پیمان را لغو کنند.
۰ نفر