۱۷ آبان ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5731740
T T
۰ نفر
خرازی : ایران منابع خزر و انتقال ان را ابزاری برای صلح و امنیت منطقه می داند # تهران ، ایرنا : 17 ابان 1377 برابر با هشت نوامبر 1998 " کمال خرازی " وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد : جمهوری اسلامی ایران، منابع دریای خزر، بهره برداری و انتقال ان را عاملی برای گسترش همکاری ها، توسعه منطقه ای و ابزاری برای صلح و امنیت منطقه تلقی می کند.
وی روز یکشنبه در پیامی به دومین همایش بین المللی منابع نفت و گازدریای خزرکه روزشنبه درتهران اغازبه کارکرد، افزود : جمهوری اسلامی ایران انرژی را عــامل مهمی در جهت تضمیــــن توسعه پایدار منطقه می داند.
خرازی افزود : ما دریای خزر را صحنه رقابت نمی دانیم و همکـاری منطقه ای را عامل تحکیم و ثبات و امنیت تلقی می کنیم.
وزیر امورخارجه ایران بر لزوم شفافیت در سیاستگذاری ها تاکید کرد و افزود : ایجـــاد اطمینان در سطح منطقه ، بدون شفافیت در تصمیم گیری و مشارکت طرحهای ذیـربط تلاشی بی حاصل خواهد بود.
وی تصریح کرد : ایران به دلیل نبود منابع مالی و فن اوری لازم در منطقه، هیچ محدودیتی برای حضورشرکت ها وطرف های واجدشرایط در زمینه انرژی در منطقه دریای خزر نمی بیند.
خرازی افزود : ما حضور شرکت های مختلف در منطقه را ضروری می دانیم و بر این باور هستیم که برای سرمایه گذاری باید محیط امنی وجود داشته باشد.
در این پیام امده است : ایــران برای استقرار نظام پایدار در منطقه بر لزوم اجتناب از سیاسی کردن امر انتقال منابع انرژی به بازارهای مصرف تاکید دارد.
خرازی ، تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را یکی از مسایل مهـم و با اولویت منطقه ، خواند.
وی افزود : دریای خزر فصـل مشترک و نقطه تلاقی پنج کشور منطقه است و در بطن خود ظرفیت های اقتصادی بالقوه ای دارد که می تواند نمادی از همکاری موفق منطقه ای و بین المللی باشد.
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در این پیام نسبت به استفاده یکجانبـه از منابع دریای خزر هشدار داد و افزود : متــاسفانه نطفه ای از سوء تفاهم و اختلاف و تشنج بالقوه در این دریا ملاحظه می شود که در صورت رشد ان، نه تنها کشورهای منطقه،بلکه کشورها وشرکت های خارج ازمنطقه نیز از ان متاثر خواهند شد.
وزیرامورخارجه گفت:دریای خزر پهناورترین دریای بسته جهان است که وضعیت حقوقی منحصر به فرد دارد و نظام حقوقی ان در عهدنامه های منعقده بین ایران و شوروی سابق تعیین شده است وتابع قواعد قراردادی و یا عرفی حقوق بین الملل دریاها نیست.
وی تاکید کرد که کنوانسیون های مدون حقوق بین المللی دریاها نیـــز وجود رژیم های خاص حقوقی در برخی مناطق دریایی را به رسمیت شناخته است.
خرازی تعیین مناطق محدود حاشیه ای انحصــــاری و اعلام بخش اعظم دریا به عنوان ثروت مشترک کشـورهای ساحلی و بهره برداری عادلانه و مشترک از لحاظ اب و منابع بستر و زیربستر را بهترین راه تعیین رژیم حقوقی دریای خزر دانست.
وی افزود:ایران برای رسیدن به تفاهم همه جانبه امادگی لازم برای بررسی رژیم حقوقی دریای خزر را دارد و توجه به اصول اتفاق ارا،تساوی حقوق ممالک ساحلی در تمام زمینه ها از حاکمیت تا بهره برداری از منابع ابزی ، بستر و زیربستر ،تعیین یک رژیم حقوقی برای کل دریا اعم از اب، بستر و زیربستر ، کشتیرانی بی ضرر و بدون تبعیض کشورهای ساحلی واعلام این دریا به عنوان دریای غیرنظامی ، حفظ محیط زیست دریا را برای رسیدن به ان ضروری می داند.
خرازی ، ایران را مهمترین گذرگاه اقتصادی برای انتقال نفت و گاز دریای خزر به بازارهای مصرف دانست و افزود : کشورهای ساحلی دریای خزر می تواننـد از شبکه گسترده بنادر ، راه اهن، جاده ها و لوله های نفت ایران برای انتقـال نفت وگازخود به بازارهای جهانی استفاده کنند.
*م.ف *
۰ نفر