۱۹ مهر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5728710
T T
۰ نفر
آمریکا لایحه مجازات کشورهای سختگیر در امور مذهبی را تصویب کرد # نیویورک ، ایرنا: 19 مهرماه 1377 برابر با یازدهم اکتبر 1998 سنای آمریکا با رای قاطع لایحه مجازات کشورهایـــی را که بدلایل مذهبی اتباع خود را تحت تعقیب قانونی قرار دهند تصویب کرد.
روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه نوشت : لایحه آزادی مذهبی بین المللی رئیس جمهور آمریکا را قادر می سازد درباره نحوه مجازات کشورهای خاطی پس از بررسی گزارش سالانه وزارت خارجه درباره عملکرد کشورهای مختلف در زمینه آزادیهای مذهبی تصمیم بگیرد.
بر اساس این لایحه یک کمیسیـــون مستقل ده نفـره سالانه گزارشی در این زمینه تهیه خواهد کرد که با گزارش وزارت خارجه مقایسه می شود.
این لایحه حاصل تلاش گروههای مذهبی محافظه کار آمریکاست و حدود یک سال پیش برای مقابله با مجازات های مذهبی در کشورهای مختلف پیشنهاد شده بود.
تصویب لایحه آزادی مذهبی بین المللی با استقبال شدید گروه های مختلــف مسیحی و یهودی آمریکا روبرو شده است.
انتظار می رود مجلس نمایندگان بفوریت این لایحه را تصویب کند در حالی که مقام های رسمی کاخ سفید معتقدند" بیل کلینتون " رئیــس جمهور آمریکا با تغییر مواضع پیشین خود درباره وتوی این لایحه، آن را تایید خواهد کرد.
میانه روها و از جمله کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که لایحه یاد شده باعث اختلال در روابط سیاسی و تجاری با برخی از کشورها خواهد شد.
شدیدترین مجازات پیش بینی شده در لایحه آزادی مذهبی مخالفت با اهدای وام های بین المللی به کشورهایی است که بدلایــل مذهبی بطور منظم اقدام به شکنجه و زندانی کردن اتباع خود کنند .
در ماه می مجلس نمایندگان آمریکا با 375 در برابر 41 رای اجرای تحریم خود بخود علیه کشورهایی که بدلایل مذهبی اتبــاع خود را مجازات می کنند را تصویب کرد ولی جمهوری خواهان سنا با آن شدیدا مخالفت کردند و اعلام نمودند در صورت تصویب چنین لایحه ای برخی از دوستان آمریکا از جمله عربستان سعودی ، آلمان ، اسرائیل و یونان بناچار مورد تحریم قرار خواهند گرفت.
لایحه جدید که نوع تعدیل شده لایحه قبلی است با استقبال جمهوری خواهان مواجه شد و سنای آمریکا با رای مطلق آن را تصویب کرد.
۰ نفر