۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5710990
T T
۰ نفر
"قلی اف ": لایحه جدید ارسالی از طرف " علی اف" به مجلس تثبیت دیکتاتوری است # باکو - ایرنا 18 اردیبهشت 1377 برابر با هشت می1998 " رسول قلی اف " رییس سابق مجلس ملی جمهوری آذربایجان ، روز پنجشنبه ، در دیدار با چند تن از نمایندگان سنا و کنگره آمریکا، اظهار داشت : لایحه جدید انتخابات ریاست جمهوری ، که از طرف "حیدرعلی اف" رییس جمهوری آذربایجان ، به مجلس ارایه شده ، تثبیت دیکتاتوری است .
خبرگزاری "توران" جمهوری آذربایجان ، روز جمعه ، در گزارشی ، نوشت : "قلی اف" خواستار برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتیک در کشور است.
وی گفت : اگر لایحه جدید در مجلس این کشور تصویب شود ، نیروهای مخالف ، انتخابات آینده ریاست جمهوری درآذربایجان را، که قرار است ، در ماه اکتبر سال جاری میلادی برگزار شود ، تحریم خواهند کرد.
وی، در این دیدار، افزود: ثبات سیاسی و اقتصادی در جمهوری آذربایجان ، تنها در صورت حاکمیت دمکراسی امکان پذیر خواهد بود و نه برپایی حکومت دیکتاتوری.
"قلی اف" که از سال 1996 در آمریکا اقامت دارد، در دیدار با" بروان بک" و " گوردون اسمیت " از نمایندگان مجلس سنا و " جو بارتون " نماینده کنگره آمریکا، اظهارداشت: ما می خواهیم دولت و مجالس سنا و کنگره این کشور ، رییس جمهوری فعلی را برای برگزاری انتخابات ازاد تحت فشار بگذارند.
رییس سابق مجلس ملی جمهوری آذربایجان ، به خبرگزاری "توران" گفت : به تلاش های خود در این زمینه ادامه خواهد داد ، تا انتخابات آینده ریاست جمهوری در کشور ، به صورت آزاد برگزار شود.
" قلی اف " متهم است ، با تحت کنترل در آوردن تمام جریانات واردات و صادرات نفت به کشور و تملک غیرقانونی اراضی مردم ،از مقام خود سوء استفاده کرده است.
مقام های دولتی جمهوری آذربایجان ، می گویند : وی در سال های 93 تا 96 ، در زد و بندهای مختلف با شرکت های خارجی ، در زمینه های نفت و گاز ، در حدود 300 میلیون دلار به جیب زده است.
شرکت های یونانی ، ایرلندی و آمریکایی ، از جمله شرکت هایی هستند، که گفته می شود "قلی اف " با آنها زد و بند کرده بود.
مقام های دولت جمهوری آذربایجان معتقدند ، در این زد و بندها " قلی اف " شخصا مبلغ 12 میلیون دلار به جیب زده است .
"الدار حسن اف" دادستان کل آذربایجان از"قلی اف" به عنوان یک جنایتکار بین المللی یاد کرده ، می گوید: وی در مدت تصدی مسوولیت های راه آهن، کمیته دولتی گمرک و وزارت روابط اقتصادی خارجی ، دست به سوء استفاده های کلانی زده است.
" رسول قلی اف " ، که در حال حاضر در آمریکا اقامت دارد، در ماه سپتامبر سال 1996 ، با استعفا از مقام ریاست مجلس جمهوری آذربایجان، این کشور را ترک کرد.
۰ نفر