۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5710407
T T
۰ نفر

مدیرکل یونسکو: آزادی های اساسی بسیار آسیب پذیر ند

۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5710407
مدیرکل یونسکو: آزادی های اساسی بسیار آسیب پذیر ند # تهران - ایرنا 12 اردیبهشت 1377 برابر با دو می1998 مــدیرکل یونسکو با صـدور پیامی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات ، (13 اردیبهشت ماه ) اعلام کرد: آزادی های اساسی بسیار آسیب پذیر ند و از همه آسیب پذیر تر آزادی بیان و مطبوعات است که دائمـا به وسیله اعمال سانسور ، حبس و گاه مرک ، از افراد سلب می شود .
"فدریکو مایــور" در پیـام خود خبرنگاران را "تجسم زنده آزادی بیـان" دانسته و نوشته است: می بایست با استفاده از کلیه امکانات و منابع از آنان و همکارانشان حمایت و پشتیبانی کرد.
وی از روزنامه نگاران ، سازمانهای حرفه ای ، دولت ها و افراد عادی در اقصی نقاط گیتی برای ایجاد جبهه ای متحد در مقابل حبس های " غیــر قانونی و خود سرانه" ، تهدید به ضرب وشتم و دیگراقداماتی که مانع از آزادی مطبوعات می گردد ، دعوت کرده است .
مدیر کل یونسکو با اشاره به قتل حدود 50 خبــرنگار در سـراسر جهان در سال جاری میلادی گفته است : آزادی مطبوعات توسط دولت ها و گروه های سازمان یافته و تندرو نقض می شود.
وی افزوده است: باید بنـد 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر را که بر اساس آن " کلیه افراد از آزادی فکــر و بیان برخوردار هستند و این حق آزادی اظهار نظر بدون مداخله ، تجسس ، دستیابی و افشای اطلاعات و عقاید به وسیله هر یک از رسانه ها و بدون توجه به مرزها را در بر می گیرد" ، در سطح گسترده منتشر کنیم .
مایور در پایان تاکید کرد: یونسکو در صورت لزوم دولت ها را به بازرسی و تحقیق در موارد تخطی جدی وادار و اقــدام بـه تامین سرمایه برای مراکزی خواهد کرد که بر اجرای آزادانه حرفه روزنامه نگاری نظارت دارند .
* 139 *
۰ نفر