۴ اردیبهشت ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 5709550
T T
۰ نفر
شرکت نفتی "موبیل" آمریکا از مشارکت در حوزه نفتی "کپز" خودداری کرد # باکو - ایرنا چهارم اردیبهشت 1377 برابر با 24 آوریل 1998 خبرگزاری "توران" جمهوری آذربایجان، روز جمعه، در گزارشی از واشینگتن اعلام کرد: شرکت آمریکایی "موبیل" از امضای دوباره قرارداد مشارکت در حوزه نفتی "کپز" با دولت ترکمنستان خودداری کرد.
این خبرگزاری نوشت: قرار بود این قرارداد روز گذشته به امضــای دوطرف برسد، ولی نمایندگان این شرکت به دلیل مشخص نبودن وضعیت این حوزه نفتی از امضای قرارداد امتناع کردند.
"صفرمراد نیازاف " رییس جمهوری ترکمنستان، اعلام کرده که این حــــوزه نفتی در اراضی این کشور قرار دارد و ما آن را از خود می دانیم.
چند ماه قبل، به دنبال اعتراض ترکمنستان به قرارداد بهـره بـرداری از حوزه نفتی یادشده بین روسیه و جمهوری آذربایجان ، مسکو اعلام کرد: تا مشخص شدن مالکیت این حوزه، از مشارکت در آن خودداری می کند.
جمهوری آذربایجان و ترکمنستان برسرمالکیت این حوزه اختلاف نظر دارند.
کارشناسان می گویند: در حوزه مرکزی دریای خزر که وسعت آن هفت هـــزار کیلومترمربع است ، سه میلیارد تن نفت و 8/4 تریلیون متر مکعب گاز وجـــود دارد.
در دیدار رییسان جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در اجلاس ســران سازمان کنفرانس اسلامی در تهران، اعلام شد که دو کشور با تشکیل یک گروه کاری، زیـر نظر وزیران امور خارجه آذربایجان و ترکمنستان، این مساله را مــورد بررسی قرار خواهند داد.
رییس جمهوری ترکمنستان، در سفر خود به واشینگتن باردیگر اعلام کرد این حوزه نفتی به این کشور تعلق دارد.
وی، درباره پیشنهاد رییس جمهوری آذربایجان برای جلب نظر " عشق آباد " بـرای بهره برداری از حوزه های نفتی در دریای خزر اظهار داشت که وی در این باره تن به هیچ گذشتی نخواهد داد.
نیاز اف افزود: درباره اختلاف نظر موجود بین دو کشور تــــرکمنستان و آذربایجان با "حیدرعلی اف " رییس جمهوری آذربایجان مذاکره خواهد کرد.
ع / و / خ
۰ نفر