۸ اسفند ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5704937
T T
۰ نفر
وزیر فرهنک کلمــبیا با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد # تهران ، ایرنا: هشتم اسفند 1378 برابر با 27 فوریه 2000 " خوان لومیل میخاارانگو"وزیر فرهنک کلمبیا امروز ( یکشنبه ) دردیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران ، پیام کتبی رئیس جمهوری کشورش را تقدیم " محمد خاتمی " کرد.
رئیس جمهوری ایران در این دیدار با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران و کلمبیا ، ابراز امیدواری کرد : روابط دو کشور در عرصه های فرهنگی ، علمی سیاسی و اقتصادی بیش از پیش گسترش یابد.
خاتمی با بیان علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای آمریکای لاتین گفت : همکاری کشورهایی نظیر ایران و کلمبیا که دارای سرنوشت پیوسته و مرتبطی هستند نه تنها در روابط دو جانبه بلکه در ایجاد صلح واقعی در دنیا نیز موثر است .
رئیس جمهوری وقوع جنگهای جهانی و منطقه ای ، درگیریها ، خشونت ، تروریسم و نابرابری دنیای صنعتی و غیرصنعتی را در قرن گذشته معلول انحصار واحتکار علم وتکنولوژی و تقسیم ناعادلانه امکانات دربین بشریت دانست و تاکید کرد:علم، امکانات طبیعی و تکنولوژی امور بشری هستند و اختصاص به هیچ کشور و ملتی ندارند.
خاتمی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار باید مبـنای دید به انسان و جهان را تغییر داد ، گفت : همه انسانها موجــوداتی برابر هستند و از حقوق انسانی برخوردار و مستحق دموکراسی و آزادی هستند.
رئیس جمهوری افزود:انحصار در همه صورتها باید شکسته شود و تبعیض باید از بین برود و همه ملتها ضمن برخورداری از مواهب طبیعی ، علم، و تکنولوژی باید از احترام برابر برخوردار باشند.
خاتمی با ضروری خواندن همبستگی میان تمام کشورهایی که در قرن گذشته عقب نگهداشته شده اند ، بر جبران عقب ماندگی ها و یافتن پایگاه و جایگاه واقعی در عرصه بین المللی تاکید کرد.
رئیس جمهوری در عین حال اظهارداشت : به رغم مخالفت بعضی کشورها ،اگر ملتهای عقب افتاده تلاش کنند، امکان دستیابی به وسایل پیشرفت ، علم ، تکنولوژی و صنعت را در دنیای کنونی خواهند داشت .
خاتمی افزود : ایده گفت و گوی میان تمدنها ، ایده ای برای ورود به جهانی مبتنی بر صلح واقعی و عادلانه است .
" خوان لومیل میخاارانگو "، وزیر فرهنک کلمبیا نیز در این دیدار با تقدیم بهترین سلام ها و درودهای رئیس جمهوری کشورش برای ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ، آمادگی کشورش را برای توسعه و گسترش روابط دو جانبه اعلام کرد.
. ز .
۰ نفر