۱۲ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5701923
T T
۰ نفر
تاکید ایران بر توجه به کشورهای در حال توسعه با پوشش کم جنگل # سازمان ملل ، ایرنا: 12 بهمن 1378 برابر با اول فوریه 2000 جمهوری اسلامی ایـــران به عنوان یکی از کشورهای با پوشش کم جنگل و با آگاهی از آثار منفی زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی پوشش کم جنگل در زندگی روزانه و رفاه مردم ایران ، فعالانه در فرایند مذاکرات جنگل مشارکـت داشته است.
این موضوع را سید " حمید کلانتری " معاون وزیر جهاد سازنـــدگی و رییس سازمان جنگل ها و مراتع ایران روز دوشنبه در چهارمین اجلاس بین الدول جنگل که در سازمان ملل را آغاز شد مطرح کرد.
کلانتری گفت: ملاحظات کشورهای در حال توسعه با پوشش کم جنگل، تا به حال به اندازه کافی مورد توجه قرارنگرفته است، دراین کشورها کمبود جنگل و اراضی جنگلی از نقطه نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و ارزش های معیشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس کشورهای با پوشش کم جنگل در تهران در اواسط امسال گفت: ایران بعداز ارائه نظریات خود در اجلاس های بین المللی درباره جنبه های مختلف پوشش کم جنگل ، در یک اجلاس کارشناســـی بین المللی نیازهای ویژه و ملزومات کشورهای در حال توسعه با پوشش کم جنگل و انـــواع جنگل های منحصر به فرد را مطرح کرد تا مسائل آن ها به ویــژه این که گروه بزرگی از کشورها را در بر می گیرد ، مورد ملاحظه قرار گیرد .
کلانتری گفت: کشورهای با پوشش کم جنگل فاقد مجمعی برای بیان مسائل ، مشکلات و نیازهای مشترک خود هستند، علیرغم اهمیت منابع درختی ، جنگلی و بیشه زارها برای محیط زیست و اقتصاد این کشورها ، بویژه اقتصاد روستایی ، آمار و اطلاعات اندکی در مورد وسعت و شرایط این منابع و سایر عواملی که بر بخش جنگلداری و مرتع داری این کشورها اثر می گذارد، وجود دارد .
وی افزود: به علاوه دانش سنتی و بومی غنی مرتبط به جنگل در زمینه اعمال مدیریت بر درختان، جنگل ها و بیشه زارها وجود دارد که به طور وسیعی غیر - قابل دسترسی بوده و در توسعه مدل های مدیریت این منابع مورد استفاده قرار نگرفته است.
کلانتری با اشاره به نیاز حیاتی به مشارکت جهانی در این زمینه و فقدان ظرفیت مالی و فنی کافی و چارچوب تشکیلاتی لازم در کشورهای در حال تـوسعه با پوشش کم جنگل ، تاکید کرد حمایت مالی ، فنی و تکنولوژیکی جامعه جهانی جهت سرمایه گذاری اولیه احیا و تجدید جنگل ها و سایر اراضی جنگلی تخریـب یافته از اهمیتی حیاتی برخودار است .
معاون وزارت جهاد سازندگی گفت: ایران، معتقد است که عنایـت به نیازها و ملزومات کشورهای در حال توسعه با پوشش کم جنگل بخشی جداناپذیر از سیاست جامع و فراگیر جنگل هاست.
وی افزود: به منظور انسجام امور مدیریت و حفاظت و توسعه پایدار جنگل- ها در سطح جهان تا رسیدن به یک توافق و اجماع بین المللی در سطـح تشکیلاتی و سیاست گذاری ، هماهنگی بین سازمانی به منظور تلفیق مفـهوم پوشش کم جنگل با برنامه ها و سیاست های ذیربط سازمان ها و گروههای مربوطه از اهمیتی حیاتی برخوردار است .
کلانتری گفت سازمان های متعلق به سازمان ملل ، کنوانسیون های زیست محیطی ، کمیسیون های منطقه ای ، بانک های منطقه ای توسعه و سایر گروههای منطقه ای و جهانی مربوطه در راستای توجه به این معضل به شیوه ای جامع و فراگیر می توانند و باید اقدامات و تدابیری اتخاذ کنند .
معاون وزارت جهاد سازندگی با اشاره به اینکه اجلاس تهران آغاز فرایندی است که به طور امید بخشی منجر به توسعه استراتژیها ، سیاست ها و برنامه های مورد نیاز و همچنین دستور جلسه جامعه جهانی در حمایت از سیاست ها و فعالیت های مرتبط با جنگل در کشورهای در حال توسعه با پوشش کم جنگل خواهد شد از تمامی شرکت کنندگان در چهارمین اجلاس بین الدول جنگل دعوت کرد در اولین جلسه پیگیری فرایند تهران که در حاشیه اجلاس برگزار می شود شرکت کنند .
چهارمین اجلاس بین المللی درباره جنگل بامداد روز دوشنبه به وقت نیویورک در مقر سازمان ملل به ریاست باقر اسدی سفیر جمهوری اسلامی ایران و با شرکت نمایندگان 150 کشور جهان گشایش یافت .
در این اجلاس که تا روز 22 بهمن ماه ادامه خواهد داشت مسایل مختلف مربوط به جنگل از جمله قوانین و معاهدات بین المللی مربوطه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت .
۰ نفر