۲۲ دی ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5699891
T T
۰ نفر
تجار و صاحبان صنایع ایرانی در لندن با خرازی دیدار و گفتگو کردند # تهران ، ایرنا 22 دی 1378 برابر با 12 ژانویه 2000 سید "کمال خرازی" وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در لندن گفت: دستیابی به اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ، کمک و مشارکت کلیه آحاد کشور از جمله ایرانیان مقیم خارج را می طلبد.
خرازی که در جمع تجار و صاحبان صنایع ایرانی در انگلیس سخن می گفت ، این کمک ها را شامل سرمایه گذاری مستقیم در اقتصاد ایران ، تشویق سرمایه گذاران خارجی جهت مشارکت در پروژه های اقتصادی و نیز انتقال دانش و تجربیات ذکر کرد.
وی به دشواری های 20سال گذشته و پایمردی و شجاعت بی نظیر ملت ایران در جنک تحمیلی و بازسازی ویرانی ها و صدمات ناشی از جنک و زلزله هاو سیل های ویرانگر با تلاش مردم و مسوولان با کمترین کمک خارجی اشاره کرد و به تشریح مرحله جدید برنامه های اقتصادی ایران در دوران "محمد خاتمی " ریاست جمهوری پرداخت.
خرازی اجرای دو برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران را یادآور شد و گفت : در اثر اجرای این برنامه ها، زیرساخت ساختارهای جدید اقتصادی ایجاد شد ، و بسیاری از کالاهای مورد نیاز ایران که قبلا از خارج وارد می شد، در کشور تولید و بخشی از آنها به خارج صادر شد.
وزیرامورخارجه با اشاره به برنامه سوم توسعه اقتصادی گفت: طرح ساماندهی اقتصادی ایران ، آزادسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال ، کوچک سازی و کاهش مداخله دولت در امور اقتصادی، حذف انحصارات، توسعه حضور بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی و جلب مشارکت سرمایه گذاران خارجی از جمله هدفهای برنامه سوم است.
وی توجه جدی به کاهش وابستگی به درآمد نفت از طریق افزایش صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی در برنامه سوم را خاطر نشان ساخت و ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران با برنامه های در پیش رو بتواند در آینده ای نه چندان دور به سهم واقعی خود در تجارت جهانی دست یابد.
خرازی بااشاره به مرحله جدید روابط ایران و انگلیس براساس احترام متقابل ،پس ازگذر از دوران پرنشیب و فراز گذشته، تلاش و نقش ایرانیان مقیم انگلیس خصوصا صاحبان سرمایه و صنعت، تجار و متخصصین ارشد ایرانی در بهره گیری از ظرفیت های موجود اقتصادی بین دو کشور و کمک به توسعه و همکاری های متوازن اقتصادی و تجاری تهران- لندن را مغتنم شمرد.
وزیر امور خارجه اظهارداشت: بسترهای لازم جهت همکاری های اقتصادی بین دو کشور درحال فراهم آمدن است و موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری متقابل که مراحل نهایی خود را می گذراند ، و اعلام قریب الوقوع از سرگیری پوشش بیمه ای اعتبارات میان مدت توسط (ecgd) از آن جمله است.
به گفته وی ،توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی، مشارکت در طرحهای اقتصادی ایران در بخش های صنعت نفت و گاز، معدن، کشاورزی، پتروشیمی، نیرو، توریسم از طریق سرمایه گذاری ، خرید کارخانجات، اجرای طرحها ، خرید سهام، کمک به تامین نیازهای فنی و فن آوری با افزایش ارتباط با نهادهای علمی تحقیقاتی ایران و کمک به توانایی های صدور خدمات فنی و مهندسی ایران از دیگر زمینه های همکاری است.
خرازی در بخش دیگری از سخنان خود، تعلق به فرهنک، تاریخ و تمدن ارزشمند و اندیشیدن به سرفرازی کشور را نقاط پیوند همه ایرانیان در سراسر گیتی دانست.
وی احیا و تقویت ارزش های مشترک اعتقادی، فرهنگی و انسانی و تلاش برای شناساندن این فرهنک و هویت اصیل ایرانی که می تواند ایرانیان رااز استحاله شدن در دیگر فرهنک ها حفظ کند، و حفظ میراث مشترک و انتقال آن به نسل های آینده و ارتباط مستمر با کشور رااز بارزترین وظایف یک ایرانی در خارج برشمرد.
وزیرامورخارجه بااشاره به زبان فارسی به عنوان یکی از مهمترین شاخص های فرهنگی ایرانی و تلاش امروز ایران اسلامی با تاریخ درخشان خود در کناردیگر ملل جهان در ساختن دنیایی توام با صلح ، عدالت و اجتناب ازپذیر ش سلطه زورمداران ، اندیشه ریاست جمهوی اسلامی ایران تحت عنوان گفتگوی تمدن ها و تصویب سال 2001 میلادی به عنوان سال گفتگوی تمدن ها توسط سازمان ملل را در همین راستا و برگرفته از روح بلند این ملت و تاریخ پرافتخار گذشته دانست.
وی با اشاره به چالش های فراوان در آغاز هزاره سوم میلادی و تحولات و بحران های منطقه ای و بین المللی، تصریح کرد: عزم قاطع دولت خاتمی بر قانون گرایی ، شفاف سازی عملکردها و پاسخگو بودن و ایجاد فضای سیاسی و اقتصادی موجب ورود مردم به عرصه عمران، آبادانی و تولید و بهره گیری از فرصتها و امکانات بسیار بالای ایران شده که نهایتا شکوفایی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
۰ نفر