۱۲ آبان ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5692372
T T
۰ نفر
وزیر کار مصر، برای بررسی موضوع آشوب کارگران این کشور وارد کویت شد # کویت، ایرنا: 11 آبان 1378 برابر با دوم نوامبر 1999 " احمد العماوی " وزیر کار مصر ، برای بررسی موضوع آشــوب دو روز قبل هزاران تن از کارگران مصری مقیم کویت، سه شنبه شب ، وارد این کشور شد.
وی، قرار است در دیدار و مذاکرات خود با مقام های کویتی ، حادثه آشوب اتباع مصری را از ابعاد مختلف بررسی کند.
اتباع مصری، شنبه شب این هفته، به دنبال دستگیری دو تن از هموطنان خود توسط پلیس کویت که از درگیری با یک تبـعه بنگلادشی آغاز شده بود ، در کمتر از چند ساعت "خیطان جنوبی" در استان فروانیه کویت را به منطقه ای آشوب زده مبدل کردند که کنترل و مهار آن برای پلیس کویت ساعت ها و تا صبح روز یکشنبه بطول انجامید.
وزیر کار مصر به هنگام ورود به کویت گفت که حامل پیام شفاهی نخست وزیر مصر برای شیخ "سعدالعبدالله السالم الصباح" نخست وزیر و ولیعهد کویت است، ولی به موضوع پیام اشاره ای نکرد. نخست وزیر و وزیر امور خارجه مصر ، به هنگام بـروز اغتشاش ها نیز ضمن تماس تلفنی با همتاهای کویتی خود در این زمینه ابراز تاسف کرده بودند.
مقام های کویتی اطمینان داده انــد که به خاطر بروز این اغتشاش ها هیچ فردی را از کویت اخراج نخواهند کرد و در همین حال اخراج افرادی که بر خلاف قوانین کار و اقامت در کویت حضور دارند را قطعی دانسته اند.
230 هزار تن از اتباع مصری در کویت فعالیت می کنند که نزدیک به 40 هزار تن از آنان در خیطان جنوبی سکونت دارند.
شیخ "صباح الاحمد" معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کویت نیز در جلسه روز سه شنبه مجلس این کشور ، خواستار بررسی عمیق و مسائل پشـت پرده این حادثه شد.
وی براین نکته تاکید کرد که دولت کویت هر فرد عامل این حـوادث را تحت تعقیب قرار می دهد و افزود که این کشور، جای افراد مخالف قانون نیست.
اتباع مصری دو روز پیش با اوج گرفتن تظاهرات، عده ای از افراد پلیس را مورد ضـرب و شتم قرارداده و ده ها خودرو پلیس و عمومی و شخصی را در منطقه "چهارخیطان" به آتش کشیدند که پاکسازی منطقه از آثار آن دو روز طول کشید.
در آشوب مصـری ها ، عده زیادی مجروح و دستگیر شدند و در حالی که پلیس از گاز اشک آور و تیراندازی هوایی برای متفرق کردن آشوب گران استفاده کرد گفته شده است که درگیری ها تلفات جانی به دنبال نداشت .
آشوب کارگران مصری ، زمانی فروکش کرد که ده ها تــن آنان توسط پلیس از کوچه ها و خیابان های منطقه جمع آوری و راهی بازداشتگاه شدند و سایر تظاهر- کنندگان در خانه های محل مخفی شدند.
مقام های کویتی می گویند که به جز عده ای از افرادی که گمان می رود عاملان اصلی این آشوب باشند، بقیه دستگیرشدگان در دو روز گذشته آزاد شده اند.
"ه - ج"
۰ نفر