۱ آبان ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5691114
T T
۰ نفر
اعتراض مردم اکیناوای ژاپن نسبت به ادامه فعالیت پایگاه هوائی آمریکا # توکیو، ایرنا: اول آبان ماه 1378 برابر با 23 اکتبر 1999 هزاران تن از مردم جزیره ژاپنی اکیناوا روز شنبه در اعتـراض به انتقال پایگاه هوایی آمریکایی "فوتن ما" از "ناها" به منطقه ای دیگر در این استان اجتماع کردند.
اجتماع متعرضان که حدود 12 هزار بودند در واکنش به تحـرکات تـازه دولت ژاپن برای انتحاب مکانی جهت انتقال پایگاه " فوتن ما" صورت گرفت.
جزیره اکیناوا که در یک هزار کیلومتری توکیو قرار دارد ، محـل استقرار افزون بر 75 درصد از 47 هزار نظامی آمریکایی است که در ژاپن مستقر هستند.
مقام های رسمی توکیو و واشنگتن دوسال پیش در واکنش به مخالفتهای مردمی تصمیم گرفته اند تا پایگاه چرخبالهای آمریکایی " فوتن ما" را از شهر"ناها" مرکز اکیناوا به سواحل شهر " ناگو " در شمال اکیناوا منتقل کنند.
9/52 درصد مردم شهر" ناگو " زمستان گذشته در جریان یک همه پرسی به طـرح ساخت این پایگاه که دولت ژاپن از آن حمایت می کرد رای منفی دادند.
مردم و مقام های اکیناوا پیشتر نیز با انجام راهپیمایی و شرکت در همه ـ پرسی خواستار کاهش شمار جنگجویان آمریکایی از این جزیره شده بودند.
۰ نفر