۱۵ مهر ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5689150
T T
۰ نفر
نخست وزیر ایتالیا، اتحادیه اروپا را در بروز بحران کوزوو مسئول دانست # رم ، ایرنا: 15 مهر 1378 برابر با هفتم اکتبر 1999 " ماسیمو دالما" نخست وزیر ایتالیا،گفت : اتحادیه اروپا در بروز بحران کوزوو مسئول بوده است.
به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری ایتالیا (آنسا) ، دالما در جریان معرفی کتاب خود در مورد کوزوو، و دو روز مانده به کنفرانس بازسازی بالکان که در شهر " باری " واقع در جنوب ایتالیا، برگزار می شود ، افزود: " ارجحیت دادن به منافع ملی " از سوی کشورهای مختلف اروپایی،باعث بروز جنک در کوزوو شد.
وی افزود: اما این امر قابل قبول نیست . اروپا در این زمینه شکست خورد ، زیرا توانایی برخورد با یک وضعیت مشکل "عدم اتحاد سیاسی " را با توسل به "اراده مشترک " نداشت.
نخست وزیرایتالیا ادامه داد: در میان درس های جنک کوزوو، همچنین برتری فن آوری آشکار و حقیرکننده آمریکا بـر فن آوری اروپا به چشم می خورد . در حال حاضر اروپا قادر به هدایت عملیاتی مانند عملیات کوزوو بــــدون کمک و حمایت ایالات متحده آمریکا نمی باشد.
وی افزود : اگر اروپا می خواهد نقش بیشتری از خود ارائه دهد، بایــد با جدیت با مشکل مربوط به نیروهای نظامی خــود برخورد کند. آمریکا یک میلیون سرباز کمتر از اروپا دارد اما سطح کارایی آنها بسیار برتر است.
دالما اضافه کرد: اروپا باید نیروهای مجزا، اما نه مجزا از ناتو تشکیل دهد به طوری که این نیروها بتوانند به اروپایی ها اجازه دهند تا ماموریت های صلح و یا عملیات بشردوستانه را بدون کمک آمریکا هدایت کنند.
نخست وزیـــر ایتالیا در پایان گفت : این امر به معنی کاهش روابط بین اتحادیه اروپاو آمریکا نیست. روابط با آمریکاارزشمند باقی می ماند و بـاید در حفظ آن تلاش کرد. آنچه مهم است، رشد اروپا می باشد،که باید کشورهـای عضو آن سیاست های خود را درهم ادغام کنند، ویژگی های هر کدام از کشورها توسعه یابد و نیروهای نظامی آنها از درجه بالای حرفه ای برخوردار شوند.
۰ نفر