۲۷ شهریور ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5686467
T T
۰ نفر
همکاریهای بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران و چین بررسی شد # پکن ، ایرنا: 27 شهریور 1378 برابر با 18 سپتامبر 1999 همکاریهای بخش تعاون ایران و چین در دیدار " محمد سلامتی " معاون طرح و برنامه وزارت تعاون با " مو لی " رییس تعاونی عرضه و بازاریابی چین ، مورد بررسی قرار گرفت .
در این دیدار سلامتی با بررسی وضعیت بخش تعاونی در نظام اقتصادی ایران، گفت : تعاونی ها در ایران 5/9 میلیون تن از جمعیت را تحت پوشش خود دارند و بعنوان یکی از سه بخش اقتصادی کشور در کنار بخش دولتی و خصوصی فعالیت می کنند.
وی تعداد تعاونی های تولیدی و مصرف ایران را 48 هزار مورد اعلام کرد و خواستار برقراری تماس ها و همکاری های گسترده تر بخش تعاون دو کشور ایران و چین شد.
محمد سلامتی برای شرکت در سمپوزیوم بین المللی صنعتی سازی روستایی که از روزیکشنبه در شهر " چانک زو " در استان " جیانک سو " چین برگزار می شود ، به این کشور سفر کرده است .
این نخستین ارتباط نهادهای تعاونی در ایران و چین با یکدیگر است .
تشکیلات تعاونی در چین در بخش کشاورزی دارای 180 میلیون خانوار عضو است و 29500 تعاونی انان را تحت پوشش قرار می دهند.
این تعاونی ها دارای 200 هزار پرسنل برای هدایت روستاییان هستند و میزان محصولات کشاورزی که سالانه از کشاورزان دریافت می کنند حدود 8 میلیارد دلار است و ارزش تولیدات صنعتی مربوط به این بخش به 10 میلیارد دلار در سال می رسد. همچنین 10 هزار فروشگاه تعاونی در سراسر چین سالانه 14 میلیارد دلار خرده فروشی دارند و سهم مبادلات تجاری خارجی این بخش به 3/2 میلیارد دلار در سال می رسد.
گردش سرمایه در بخش تعاونی های چین در سال 98 به 983 میلیارد یوان رسیده است و این تعاونی ها تاکنون موفق به انجام سرمایه گذاری های مشترک با موسساتی از 30 کشور جهان شده اند.
بخش تعاون در چین دارای 3 موسسه اموزش عالی و 8 مرکز مطالعاتی است .
قرار است پنجمین اجلاس وزیران تعاون اسیا و اقیانوسیه اواسط مهر ماه در چین برگزار شودو " مرتضی حاجی " وزیر تعاون ایران در ان شرکت خواهد داشت.
۰ نفر