۲۲ مرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5682235
T T
۰ نفر
یزدی : پرونده قتل های زنجیره ای مسیر خود را طی کرده است # تهران ، ایرنا: 22 مرداد 1378 برابر با 13 اوت 1999 آیت الله " محمد یزدی " رئیس قوه قضائیه ایران ، در ارتباط با موضــوع قتلهای زنجیره ای گفت : این پرونده مسیر طبیعی خود را پیموده است و سازمان قضایی نیروهای مسلح ، قدم به قدم جلو رفته و در حقیقت پرونده خیلی منظم و دقیق مسیر خود را طی کرده است.
یزدی ، در خطبه های این هفته نمازجمعه تهران افزود : اگر در این جریـان فردی دست به انتحار زد ،کارهای تحقیقی قبلا انجام شده، اقرارها و اعترافات موجود است و پس از تکمیل پرونده در آینده نه چندان دور سازمان قضایی موظف است، در دادگاه علنی و باوجود همه شرایط دادگاه های علنی پرونده را رسیدگی کنـد و همه مردم کشور را در جریان بگذارد.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: این امتیاز را در انقلاب داشتیم که از بدو انقلاب تا امروز ، چیزی را پنهان نکردیم و با مردم یکرنک بودیـم و اگر گروه هایی اینطور نبوده اند ، حسابشان جدا است ، اما عامه مردم با مدیران و مدیران با آنها یکرو بوده اند.
یزدی درباره پرونده قتلها تصریح کـرد : این پرونده تقریبا مراحل نهایی را می گذراند. امیدوارم زمان زیادی نگذرد و سازمان قضایی، دادگاه را آشکار و علنی و در جای معینی بگذارد و همه هم بتوانند در ان شرکت کنند.
رئیس قوه قضائیه بااشاره به خودکشی سعید اسلامـــی در زندان گفت : وقتی می شنوم یا می خوانم که فلان شخصیت بزرک در این کشور اساس را زیر سوال می برد که اصلا چنین چیزی نبوده است، در حالیکه حادثه ای که پیش آمده پزشک قانونـی در جریان است، پدر و مادر مقتول در جریان هستند.تشییع رسمی شده و علت مرک نیز مشخص و اعلام شده است، باز فلان آقا تشکیک می کند و ذهنیت عامه را به هم می ریزد، به خاطر اغراض سیاسی خودش است.
وی ادامه داد : از این جهت ازسازمان قضایی نیروهای مسلح می خواهم که یک پرونده اینچنین محکمی را خیلی باز و آزاد ، همـــه را در جریان بگذارند و بگویند بعد از اینکه همه چیز باز شد، دست همه خارجی ها و داخلی های وابسته به خارجی را کاملا رو کنند.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اگر یک نفر خودکشی کـرده ، کل پرونده به هم نریخته است.خوشبختانه از این فردی که خودکشی کرده و جنازه اش هم تحویل شده و در اختیار فامیلش بوده ، حتی بعضی مسئولان نظام در تشیـــیع جنازه اش شرکت کرده اند، باز فلان آقا می گویند، معلوم نیست و اینها صحنه سـازی و چنین و چنان است، این حرفها چیست که می زنند؟ یزدی تصریح کرد: البته مقامات رده اول کشور، مقــام معظم رهبری ، رئیس جمهوری و ما را در جریان پرونده گذاشته اند، امیـدواریم به نقطه ای برسد که به دادگاه بدهند و عمل کنند.
وی در ادامه ، به تشریح حوادث کوی دانشگاه تهران پرداخت و تاکید کرد ، قضاتی که به این موضوع رسیدگی خواهند کرد، مانند همه موارد دیگر مستقل از هر جریان و گروهی به این جریان رسیدگی می کنند.
رییس قوه قضاییه بااشاره به تشکیل گروه تحقیق و تفحص حوادث کوی دانشگاه تهران ، گفت : وقتی بحث به قضاوت می رسد، قاضی محدود به هیچ مسئله ای نیست.
قاضی تابع تحقیقات خودش بر پایه مدارک است و از هر جا بخواهد تحقیق می کند و هر شبهه ای که به ذهنش رسید ، حق دارد دنبال کند و واقعیت را روشن کند.
یزدی گفت : اگر قاضی به نقطه ای رسید که واقعیت کاملا روشن شد، اما فـرض کنید به مصلحت نظام نیست که آن نقطه باز شود، قانون به قاضی اختیـار داده که طبقات معینی در جریان پرونده قرار گیرند و اگر چنین مشکلی نبود ، موظف است دادگاه را علنی و باز اعلام کند.
رئیس قوه قضائیه در تشریح و تبیین روند جریانات دانشگـاه گفت : تقسیم- بندی هایی که تاکنون انجام گرفته، یک بخش به هیات تحقیق داده شده که از شب جمعه تا جمعه صبح است و تحقیقات این بخش کامل شده وامروز بحث تا عصر جمعه است ،دوشنبه وسه شنبه نیز فصل جدایی است که به خیابان ها کشاندند و جریان هایی دارد که در حال تحقیق است، ولی به هر حال یک پیوستگی وجود دارد.
وی گفت: مساله به آن سادگی نیست که بعضی ها فکر می کنند یک آقایی را بـا یک خانمی آوردند و گفتند که مسایل مربوط به ایــن دو می شود و تااینجا فکر می کنیم که قضیه تمام شده است، نخیر.تحقیقات نشان می دهد که مساله تمام نشده، آن آقا و خانم یک گوشه اش هستند.
یزدی در همین زمینه ادامه داد: آنها اینقدر ناچیز هستــند که ممکن است کسی شبهه کند که تحقیقات قضایی ناقص است. ممکن است طرف عقـل درستی نداشته باشد، نمی خواهم جسارت کنم، تاریخ زندگیش و سوابق او نشان می دهد. حالا همـه پرونده را در کسی که چنین وضعیتی دارد، خلاصه کنیم، چنین چیزی نیست.
امام جمعه موقت تهران ضمن تشکر از رئیس مجلس و هیات رئیسه مجلس به خاطر مطرح کردن بحث تحقیق و تفحص درباره واقعه دانشــگاه گفت : این مسئله زمان زیادی طول نخواهد کشید.گزارش می کنند میلیاردها تومان خسارت وارد کرده اند، اما محققین دیده اند میلــیاردها نیست و میلیونها است و رقم دقیق داده اند، خوب چه داعیه است که مسئله را صد برابر بزرگتر کنیم ؟ رئیس قوه قضاییه گفت : مسئله را به گــردن این و آن انداختن کار بسیار مشکلی است، باید در پیشگاه خدا جــــواب داد، باند بازی، رفیق بازی، دسته بازی در اسلام در قیامت ، یک ذره و یک دینار ارزش ندارد. آنجا مثقال و ذره را حساب می کنند.
یزدی افزود : کسی که روز روشن سر راه مردم را می گیرد ، راکب را پیـاده می کند، مرکبش را آتش می زند، فضای رعب ایجاد می کند و مردم را به وحشـــــت می اندازد، در اسلام تکلیفش چیست ؟ چه کسی باید رسیدگی کند ؟ و چرا رسیدگـی نکنند ؟ و چرا ما رعایت این مسایل را نکنیم ؟ وی افزود: مگر کم بودند افرادی که روز دوشنبه و سه شنبه این کارهــا را در این مملکت کردند ؟ کجا رفتند ؟ یک دفعه همه در سوراخها پنهان شدنــد؟ فکر می کنید جمهوری اسلامی ایران اینقدر ضعیف اسـت که نمی تواند افراد را از عمق سوراخ ها در بیاورد؟ مگر بچه بازی است ؟ امام جمعه موقت تهران ضمن اظهار امیـدواری نسبت به اینکه رئیس آتی قوه قضاییه از هیچیک از ریـز این جریان ها هم نگذرد و دقیقا پرونده را پیگیری کند،افزود :فضای مملکت حافظ امنیت کشور و مستقل از همه چیز است، به هیچوجه با سیاست ها،خواسته ها و گروه ها و جناحها ارتباط ندارد وکار خود را بر اساس قوانین حاکم برقضای کشور و در پیشگاه الهی انجام داده، می دهد و خواهد داد.
یزدی در بخش دیگری از این خطبه گفت: انجمن صنفی روزنامه نگاران نامه های سرگشاده نوشته اند، کسانی که با مطبوعات سر و کار دارند، لابد مـــــی دانند مخاطبشان بنده هستم، خوب مطالبی هم نوشته اند.
وی افزود:من با رعایت احترام و ادب عرض می کنم، قضای کشور بازیچه هیچکس نیست، با قضـای کشور نمی شود بازی کرد. در قوه قضاییه استقلال، استدلال زمان ، تجدیدنظر تا مرحله نهایی و نظارت قضات عالیرتبه دیوان حضور دارد و حقوق همه بر اساس این سیستم عادلانه تامین می شود.
یزدی گفت: اگر کسانی نامه سرگشاده می نویسند و در روزنــــامه ها جوسازی می کنند که چنین و چنان شده است، من سربسته عرض می کنم که دادگــاه در مورد این پرونده ای که آقایان انجمن صنفی روزنامه نگاران مرا مخاطب قرار داده اند و خواسته اند که چنین و چنان شود، رسیدگی خواهد کرد.
امام جمعه موقت تهران افزود: بنده هیچ کار غیرقانونی نکرده ام ، نمی کنم و نخواهم کرد. قانــون در این کشور حاکم است و قانون تکلیف موارد را روشن می کند. دوستان شما بــاشند یا دشمن شما، خوشتان بیاید یا بدتان بیاید، به نفعتان تمام شود یا به ضررتان، طرف مورد نظرتان را آزاد کنند یا در زندان نگهدارند، برای ما خیلی فرق نمی کند.
یزدی درارتباط بــا ضرورت رعایت قانون در میان همه مسئولان کشور و مردم بدون کوچکترین تبعیض ، به رهنمودهای مقام معظم رهبری اشاره کرد و فرازهایی از سخنان ایشان را که درپاسخ به نامه گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشته اند ، قرائت کرد.
امام جمعه موقت تهران هم چنین از تشکیل جلسات مشترک دولت ، مجلــــس و شورای نگهبان بخاطر اینکه از تشنجات بسیاری جلوگیری کرده است ، تقدیرکرد.
وی در بخشی دیگر از خطبه ها با اشاره به حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مورد ازادی اسرای عراقی و اقدامــات یکطرفه ایران برای ازادی اسرای عراق، تصریح کرد که رژیم بغداد نیز بایدموانع آزادی اسرای ایرانی را برطرف کند.
*م.ف *
۰ نفر