۳۰ خرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5676173
T T
۰ نفر
الحیات: عراق برای افزایش تولید نفت خود، نیاز به 25 میلیارد دلار دارد # دمشق، ایرنا: 30 خرداد 1378 برابر با 20 ژوئن 1999 روزنامه عرب زبان "الحیات" که همزمان در لندن و بیروت چاپ می شود، روز یکشنبه، نوشت: عراق ، برای افزایش ظرفیت تولید نفت خود ، نیاز به سرمایه- گذاری به میزان 25 میلیارد دلار دارد.
عراق ، براساس تفاهم نامه "نفت در برابر غذا" با سازمان ملل ، روزانه دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت تولید می کند.
سهم تولید عراق در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک )، قبل از حمله به کویت در سال 1990 ، روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت بود.
روزنامه الحیات، به نقل از "فاضل الچلبی" مدیر مرکز بین المللی پژوهش- های انرژی در لندن نوشت: هزینه بازسازی چاه های نفت عــراق و افزایش ظرفیت تولید این کشور به دوره قبل از جنک با کویت، بیش از پنج میلیارد دلار است.
الچلبی که یک مقام سابق وزارت نفت عراق است، افزود: در صورتی که این کشور بخواهد ظرفیت تولید نفت خــود را به شش تا هفــت میلیون بشکه در روز برساند ، نیاز به سرمایه گذاری به میزان 25 میلیارد دلار دارد.
وی، تصریح کرد که عراق ، دارای چاه های بزرک نفتی است که برای بهره- برداری از آن نیاز به سرمایه گذاری های هنگفتی دارد.
مدیر مرکز بین المللی پژوهش های انرژی در لندن ، افزود : عراق با کمک سرمایه گذاران خارجی در طول پنج تا هفت سال قادر خواهد بود که ظرفیت تولید نفت خود را به شش تا هفت میلیون بشکه در روز برساند.
* ه - ج *
۰ نفر