۱۵ خرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5674356
T T
۰ نفر
اظهارات سخنگوی سازمان ملل درباره نیروی حافظ صلح کوزوو # سازمان ملل، ایرنا: 15 خرداد 1378 برابر با پنجم ژوئن 1999 پیمان صلحی که روز پنجنشبه به تایید پارلمان صربستان رسید خواستار حضور یک نیروی بین المللی نظامی و غیر نظامی در "کوزوو" با کمک سازمان ملل و مشارکت وسیع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.
"فرد اکهارد" سخنگوی سازمان ملل روز جمعه گفت: شورای امنیت ترکیب این نیروی نظامی و غیرنظامی را که اجرای توافق صلح را به عهده دارد تعیین می کند.
وی افزود: توافق به عمل آمده استخدام افراد این نیرو یا فرماندهی آن را ضرورتا به عهده سازمان ملل نگذاشته است. این نیرو یک نیروی بین المللی خواهد بود که شورای امنیت اجازه اعزام آن را صادر خواهد کرد.
"اکهارد" گفت : روشن شدن این موضوع که چه کسی فرماندهی این نیرو را به عهده داشته باشد نیاز به زمان دارد . من در این باره که ناتو و روسیه در این باره چقدر به هم نزدیک شده اند اطـلاعی ندارم و هنوز معلوم نیست که آیا درباره این موضوع در شورای امنیت تصمیم گیری خواهد شد یا خیر ؟ سخنگوی سازمان ملل گفت : انتظار این است که گروه هشت روزهای شنبه یا یکشنبه پیش نویس قطعنامه ای را برای اجرای توافق آماده کند و هفته آینده آن را به شورای امنیت ارائه دهد.
چین که از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت است بارها گــفته تا زمانی که بمباران یوگسلاوی توسط ناتو قطع نشود راهی برای صلح وجود ندارد.
پکن با هرگونه تفوق ناتو در نیروهای اعزامی به کوزوو مخــالـف است و می تواند هر قطعنامه ای را که ناتو به شورای امنیت ارائه کند وتو نماید.
۰ نفر