۱۳ خرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5674117
T T
۰ نفر
خاتمی: همکاری ایران و اتیوپی می تواند تاثیر مثبتی برصلح جهان داشته باشد # تهران ، ایرنا: 13 خرداد 1378 برابر با 3 ژوئن 1999 سید "محمد خاتمی" رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار وزیر امور خارجه اتیوپی با وی تاکید کرد: همکاری ایران و اتیوپی می تواند تاثیر مثبتی بر ایجاد صلح در منطقه بزرگی از جهان داشته باشد.
خاتمی در این دیدار که روز پنجشنبه انجام شد ، قرارداشتن ایران و اتیوپی در دو منطقه حساس خلیج فارس و شاخ افریقا را مورد تاکیدقرار داد و اظهارداشت: هر دو منطقه نیاز به صلح و آرامش دارند وباکمال تاسف قدرتهایی هستند که صلح و آرامش را برای ما نمی خواهندوماباید باحکمت وتدبیردرمناطق خودعمل کنیم .
رییس جمهور افزود: ما باید برای ایجاد تفاهم در بین کشورهای منطقه تلاش کنیم.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجارب خود را برای پیشرفت و سازندگی اتیوپی دراختیار این کشور قراردهد.
خاتمی با اشاره به درگیریهای اتیوپی و اریتره اظهارامیدواری کرد که مسوولان دو کشور با گفتگو و استفاده از روشهای مسالمت آمیز اختلافات خود را حل کنند.
رییس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تمدن دیرپای دوکشور ایران و اتیوپی ، از کشور اتیوپی به عنوان کشوری که پیامبر عظم الشان اسلام عده ای از پیروان خود را به آنجا فرستاد یاد کرد وآن را نشانه ظرفیت فرهنگی بالای این کشور دانست .
" سیوم مسفین " وزیرامورخارجه اتیوپی نیز دراین دیدار با تقدیم پیام کتبی " نگاسوگیدادا" رییس جمهوری اتیوپی به خاتمی اظهارداشت: جامعه بین المللی به ایران به عنوان پایگاه مهم صلح نگاه می کند .
وزیرامور خارجه اتیوپی زمینه همکاری بین ایران واتیوپی را زیاددانست و گفت: همانگونه که ایران و حبشه در قرن های گذشته با هم همکاری داشته اند در حال حاضر هم می توانند روابطی خوب براساس تامین منافع مشترک داشته باشند.
۰ نفر