۳ خرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 5672796
T T
۰ نفر
روحانی: اولین اجلاس بین المجالس اسلامی 25 خرداد در تهران گشایش می یابد # تهران ، ایرنا : سوم خرداد 1378 برابر با 24 می1999 نایب رییس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه گفت: اجلاس تاسیسی بین المجالس کشورهای اسلامی روز 25 خرداد (15 ژوین ) در تهران گشایش می یابد.
"حسن روحانی" تاکید کرد: اجلاس تهران با استقبال خوبی مواجهه شده و تقریبا تمامی رییسان پارلمان های کشورهای اسلامی در این اجلاس شرکت خواهند کرد و برخی نیز در سطح نایب رییس یا رییس کمیسیون شرکت می کنند، اگر چه برخی کشورها نیز هنوز سطح هیات اعزامی خود را اعلام نکرده اند.
روحانی درباره علت تشکیل و برگزاری اولین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهداف عالیه خود مبنی بر گفتگوی تمدن ها، تشنج زدایی و اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام و از سویی به عنوان رییس سازمان کنفرانس اسلامی ، نقش پیشگام در برگزاری این اجلاس را دارد.
وی با تشریح روند شکل گیری اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی شان در مراسم افتتاح اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران ، پیشنهاد همکاری کشورهای اسلامی در بخش های مختلف از جمله پارلمانی را داشتند که از آن پس مجلس شورای اسلامی تمام توان خود را بکارگرفت تا با برگزاری اجلاس بین المجالس ، به این پیشنهاد ایشان جامه عمل بپوشاند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته از جانب تهران ، نشست مقدماتی این اجلاس آذر ماه سال گذشته با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور مسلمان ، در سطوح مختلف در تهران تشکیل و پیش- نویس اساسنامه آن برای طرح دراولین اجلاس به تصویب رسید.
روحانی اظهارداشت: وحدت دنیای اسلام یک آرزوی دیرینه برای بزرگان مکتب اسلام بویژه امام راحل (ره ) بوده است و امسال که به نام ایشان نامگذاری شده آرزوی ایشان برآورده می شود و جهان اسلام هر قدم که به سوی اتحاد و همبستگی بردارد ، یک ضرورت و اصل اسلامی است .
وی یادآوری کرد که در سال های گذشته کشورهای مختلف از جمله مالزی و پاکستان تصمیم گرفتند که این اجلاس را برگزار کنند ، اماموفق نشدند.
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: در کنار سازمان کنفرانس اسلامی ، جایگاه پارلمان کشورهای اسلامی خالی بود و برگزاری اجلاس پارلمان های کشورهای اسلامی در تهران ، نقطه عطفی در تاریخ سازمان کنفرانس اسلامی بویژه در دوران ریاست ایران بر این سازمان خواهد بود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی ،اجلاس بین المجالس را مکمل و بازوی سازمان کنفرانس اسلامی دانست و هدف مهم اجلاس تهران را تصویب اساسنامه اجلاس توصیف کرد.
وی اظهارامیدواری کردکه این اجلاس ،اولین سنک وحدت و نزدیکی پارلمانهای کشورهای اسلامی باشد و یادآوری کرد که در اجلاس تهران در خصوص حق عضویت اعضا، تعیین اعضای کمیته اجرایی ، دبیرخانه و مقرآن و دائمی یا موقت بودن ان و نیز دوره های برگزاری اجلاس تصمیم گیری خواهد شد.
روحانی ادامه داد: مباحث سیاسی و مشکلات فراروی مسلمانان جهان ، نحوه اتخاذ تصمیمات مشترک و نزدیک کردن دیدگاه ها برای حضورمنسجم تر در اجلاسهای بین المللی ، در این اجلاس مطرح و بررسی خواهد شد.
وی گفت: این اجلاس با سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان کنفرانس اسلامی افتتاح می شود و شرکت کنندگان در دیدار با مقام معظم رهبری از رهنمودهای ایشان بهره مند خواهند شد.
"محمد جوادظریف " معاون بین الملل وزارت امور خارجه ایران که از سوی " روحانی " به عنوان رییس ستاد برگزاری اجلاس بین المجالس معرفی شد ، نیز گفت : با توجه به این که اجلاس تهران تاسیسی است ، دعوت عام نشده و صرفا نمایندگان بین المجالس و سازمان کنفرانس اسلامی حضور خواهند داشت .
این اجلاس که سه روز به طول می انجامد در محل مرکز همایش های بین المللی تهران برگزارمی شود.
۰ نفر