۱۳ دی ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5655500
T T
۰ نفر

نگاهی به روابط سوریه و عراق

۱۳ دی ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5655500
نگاهی به روابط سوریه و عراق # دمشق ، ایرنا: 13 دی 1379 برابر با دوم ژانویه 2001 روابط سوریه و عراق پس از نزدیک به دو دهه تشنج در طول چند ماه اخیر شاهد تحولات چشمگیری بوده است. این روابط که در پی تجاوز رژیم عراق به جمهوری اسلامی ایران در سال 1980 قطع شده بود از سال 1997 به تدریج از سرگرفته شد. روابط دو کشور که با بازگشایی مرزها و همکاری های اقتصادی و بازرگانی آغاز شد به تدریج در سایر زمینه ها نیز گسترش یافت. هدف دمشق ازبرقراری همکاری اقتصادی وبازرگانی با عراق کاستن از فشار محاصره اقتصادی علیه مردم این کشور و رونق بخشیدن به اقتصاد سوریه است. در جریان سفر اردیبهشت گذشته محمد مهدی صالح وزیر بازرگانی عراق به سوریه دوکشوربا امضای توافقنامه ای برافزایش مبادلات بازرگانی تاکید کردند.
براساس این توافقنامه ارزش صادرات سوریه به عراق در چارچوب توافقنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل متحد به 500 میلیون دلار درسال افزایش خواهد یافت. همچنین بر اساس این توافقنامه عراق از طریق بنادر سوریه حجم کالاهای وارداتی خود را از 500 هزار تن به یک میلیون تن در سال افزایش خواهد داد.
سوریه ازسال 1997 تاکنون نزدیک به 700 میلیون دلار انواع کالا به عراق صادر کرده است. خط آهن میان حلب در سوریه و موصل در عراق نیز که در اوایل دهه هشتاد بسته شده بود چند ماه پیش با رسیدن یک قطارمسافربری عراقی به ایستگاه حلب بازگشایی شد. از دیگر نشانه های بهبود روابط سوریه و عراق بازسازی خط لوله نفت کرکوک - بانیاس است. قرارداد مربوط به بازسازی این خط لوله که طول آن حدود 851 کیلومتر است در جریان سفر تیر ماه 1378 محمد ماهر الجمال وزیر نفت سوریه به بغداد امضا شد. به گفته صاحبنظران اقتصادی عملیات بازسازی این خط لوله اخیرا به اتمام رسیده است واین خط آماده انتقال 200 تا 300 هزار بشکه نفت در روز است، اما مسوولان سوری و عراقی تاکنون در مورد شروع بکار این خط لوله که با مخالفت آمریکا مواجه شده است هیچگونه اظهار نظری نکرده اند. سوریه همچنین برای شکستن تحریم هوایی عراق در دوماهه اخیر هشت فروند هواپیمای حامل کمک های انسان دوستانه به عراق فرستاد و تعدادی از مسوولان بلندپایه سوریه نیز به همراه این هواپیماها عازم عراق شدند. در همین راستا دفتر شرکت هواپیمایی عراق در دمشق که اوایل دهه هشتاد تعطیل شده بود، اخیرا بازگشایی شد. وظیفه این شرکت فروش بلیت به شهروندان عراقی است که قصد دارند از فرودگاه دمشق به سایر کشورهای جهان سفر کنند. این شرکت در حال حاضر هیچ برنامه ای در زمینه فروش بلیت هواپیما برای سفر از فرودگاه دمشق به بغداد ندارد. از بارزترین نشانه های تحول در روابط عراق وسوریه بازگشایی دفتر حافظ منافع عراق در دمشق است. در پی سفر محمد سعید الصحاف وزیر امورخارجه عراق به دمشق که در اوایل سال 2000 صورت گرفت و ملاقات وی با فاروق الشرع وزیر امور خارجه سوریه، دو کشور با برقراری روابط در سطح دفتر حافظ منافع موافقت کردند. در پی این توافق دفتر حافظ منافع عراق در اردیبهشت سال جاری زیر نظر سفارت الجزایر و پرچم این کشور در دمشق گشایش یافت. به گفته منابع خبری در دمشق،قرار است دفتر حافظ منافع سوریه در بغداد نیز بزودی گشایش یابد. فاروق الشرع وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه اخیر خود با خبرنگاران در دمشق احتمال رساندن روابط میان دو کشور به سطح سفارت را بعید ندانست. مسوولان بلندپایه عراقی از یک سال پیش برای سفر به خارج به جای فرودگاه امان از فرودگاه دمشق استفاده می کنند که این امر به نوبه خود نشانه تمایل شدید مقامات عراقی به گسترش هرچه بیشتر روابط با سوریه است. برغم اینکه سوریه می داندکه رژیم عراق باتجاوز به ایران و اشغال کویت شکاف عمیقی در جهان عرب و اسلام بوجود آورده است اما برای یکسان کردن مواضع اعراب و مسلمانان در برابر رژیم صهیونیستی که آن را بزرگترین خطر برای منطقه می داند خواستار پایان دادن به اختلافات برخی کشورهای عربی و اسلامی است. در همین چارچوب سوریه خواستار کنار گذاشتن اختلافات با عراق از یک سو و کویت و عربستان سعودی از سوی دیگر شده است. این موضع سوریه که مورد استقبال عراق قرار گرفته از سوی کویت وعربستان سعودی با سردی رو به رو شده است. روابط میان سوریه وعراق که به دلیل اقدامات بغداد در طول دو دهه اخیر بشدت بحرانی شده بود در یک سال اخیر شاهد تحولات وپیشرفت های چشمگیری بوده است و مردم سوریه امیدوارند که این روابط وهمکاری ها به کاستن از رنج های مردم عراق کمک کند. * 814 ** 804 *
۰ نفر