۱۵ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5652766
T T
۰ نفر
مشاور خاتمی خواستاردرایت جنبش دانشجویی درآستانه انتخابات ریاست جمهوری شد # تهران ، ایرنا: 15 آذر 1379 برابر با 5 دسامبر 2000 مشاور سیاسی رییس جمهوری از "جنبش دانشجویی خواست تا درآستانه انتخابات دوره هشتم ریاست جمهوری ، با متانت کامل ، درایت و عقلانیت رفتار کنند و آستانه تحمل خود را بالا ببرند" تا آرامش در جامعه حفظ شود.
به گزارش ایرنا ، "محمدرضاتاجیک" روز سه شنبه در کنگره " بزرگداشت سه آذر اهورایی" که به مناسبت 16 آذر (6 دسامبر) روز دانشجو در تالار مولوی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، گفت : " نباید کاری کنیم که رقیب فکر کند ، زمینه حضورش کدراست و نمی تواند نقشی داشته باشد و خود را کنار بکشد، بلکه باید کاری کرد که رقبا نیز با نشاط هر چه بیشتر در صحنه حضور یابند".
وی که رییس مرکز بررسی های استراتژیک نیز می باشد،افزود :" نباید هویتمان را در حذف دیگران بدانیم ، بلکه حتی اگر گفتمان آنها مورد پسند ما نیز نیست باید زمینه ای را فراهم کنیم که آنها نیز بتوانند حرفشان را بزنند.
تاجیک اظهار داشت : تنها در این صورت است که می توانیم در عین رفیق بودن ، رقیب نیز باشیم و در زیر چتر منافع و مصالح ملی جامعه ، مسایل را ساماندهی کنیم و مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم." مشاور سیاسی رییس جمهوری تصریح کرد : " به نظر من، خاتمی در جهتی حرکت می کند که هم بتوانیم ، فضای پویا، پرنشاط و پرطراوتی را برای تمامی گروه ها در انتخابات فراهم کنیم و هم مردم همچون گذشته قهرمانان واقعی و حاملان تحول و اصلاحات باشند ".
رییس مرکز بررسی های استراتژیک افزود :"اگرنتوانیم شرایط حضور با نشاط مردم را در انتخابات آتی فراهم کنیم، به بن بست رسیده ایم".
وی در تشریح اوضاع سیاسی موجود جامعه، گفت : متاسفانه بعد از انقلاب همه چیز را از دریچه سیاست نگاه کرده ایم ، چون تعریف مشخصی از سیاست نداشته ایم و به همین جهت نوعی سیاست زدگی در جامعه حاکم شده و همه چیز نیز در خدمت ملاحظات سیاسی و جناحی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد : هرچند ازیک واقعه مشخص تحلیل های مختلفی را ارایه کرده ایم ، اما این تحلیل ها موجب شقاق ما شده است نه اتحاد .
مشاورسیاسی رییس جمهوری، تصریح کرد : در حالی که در دنیا از اتحاد میان مسلمانان و تمامی جهان حرف می زدیم، در درون خودمان، خودی ها ناخودی شدند و چالش های سیاسی تبدیل به نفرت های سیاسی شد.
رییس مرکز بررسی های استراتژیک خاطر نشان کرد : در این دوران دچار نوعی نگرش دیجیتالی شدیم ، یعنی هرچه را که مردمی وارزشی بود،نزد خودمان می دیدیم و هر چه را غیر از آن بود، نزد رقیبمان می دیدیم.
تاجیک افزود : به نوعی دچار اندیشه مطلق گرایی شدیم در حالی که از پلورالیسم بسیاربحث می کردیم و در حالی که خشونت را طرد می کنیم ،خواهان به سخره گرفتن عقاید دیگران در گفتمان خودمان شده ایم که تمامی این مسایل موجب ناهنجاری جامعه شده است.
مشاور سیاسی رییس جمهوری اظهار داشت : در حقیقت ، همه چیز آنگونه که هست تحلیل نمی شود ، بلکه آنگونه که ما می خواهیم تحلیل می شوند.
وی اضافه کرد: سعی می کنیم به جای مردم سخن بگوییم و اجازه حرف زدن به آنها نمی دهیم و با تمام تلاشی که برای ایجاد جامعه مدنی می کنیم ، مردم نقش بسیاری در جامعه ندارند.
تاجیک گفت : بنابراین ، این حالت موجب بروز رفتارهای ناهنجاری چه در سطح احزاب، چه سازمان ها و چه نهادهای دانشجویی شده است.
رییس مرکز بررسی های استراتژیک اظهار داشت : به همین دلیل هر محملی در جامعه ما استعداد ظهور و بروز بحران را می یابد و برای هر حرکت کوچکی اعم از یک مقاله ، سخنرانی ، کاریکاتور و ... باید انتظار "بحران زا شدن" آن را داشته باشیم.
وی گفت : مهمترین علت این مسایل این است که بستر ملتهب است و رفتاری نیز که دراین بستر انجام می شود ، تحت تاثیر بستر ملتهب است و لذا هر حرکت مسالمت آمیز، استعداد تبدیل به حرکت خشونت آمیز را دارد.
مشاور سیاسی رییس جمهوری افزود : از همین روست که حرکت دانشجویی ، چهره های مختلفی به خود می گیرد و جامعه را دچار التهاب می کند.
وی " قضیه کوی دانشگاه و حادثه خرم آباد را نقطه های شروع ، چهره های مختلف در حرکت های دانشجویی دانست" و عنوان کرد : بعد از این حوادث ما نوعی رادیکال شدن، حرکت های دانشجویی را داریم که رقابت سالم سیاسی تبدیل به تنفر سیاسی می شود.
تاجیک تصریح کرد : به همین دلیل هر گروهی منافعش را در حصر منافع دیگری می داند. گروهی ، گروه مقابلش را موجب عقب ماندگی و ارتجاع و گروه دیگر موجب غربزدگی می داند.
مشاورسیاسی رییس جمهوری ، گفت : وقتی گروه های اصلی یک جامعه نتوانند یکدیگر را تحمل کنند، نباید توقع داشته باشند که مردم آنها را تحمل کنند.
وی با اشاره به انتخابات دوره هشتم ریاست جمهوری افزود : این وضعیت در آستانه انتخابات در حال حادتر شدن است ، بطوری که چالش های سیاسی و تنفرهای سیاسی رادیکال تر می شوند و ما شاهد استراتژی های مختلفی در آستانه انتخابات خواهیم بود.
رییس مرکز بررسی های استراتژیک، اضافه کرد : عده ای در آستانه انتخابات تلاش دارند تا میان جنبش دانشجویی و گفتمان دوم خرداد و حتی میان اعضای جبهه دوم خرداد ایجاد گسست کنند تا بتوانند آنها را به خود نزدیک کنند، عده ای فرسایش توان و استعداد ماندگاری خاتمی را در دستور کار خود دارند و پاره ای نیز در گفتمانشان تجدید نظر کرده اند تا متناسب با شرایط روز، کاندیدای خود را ارایه کنند.
مشاورسیاسی رییس جمهوری گفت : اینجاست که رسالت جنبش دانشجویی کاملا ویژه و خاص است . یعنی رسالت و وظیفه اش با تمامی دوران دیگر تاریخی متفاوت است.
وی رسالت جنبش دانشجویی را در وضعیت کنونی "حاد و ظریف" عنوان کرد و افزود : شرایط کنونی،شرایطی است که ممکن است، خیلی ها را به یک رادیکالیسم سوق دهد، خصوصا قشر دانشجو را که اکثرا جوان نیز می باشند.
تاجیک گفت : درحقیقت عده ای می خواهند جنبش دانشجویی، از عقلانیتش عدول کند و دست به حرکاتی رادیکالی بزند که بی تردید " گره سیاسی " موجود در جامعه را کور خواهد کرد.
رییس مرکزبررسی های استراتژیک افزود : بی تردید در شرایطی که در اصلاحات بسر می بریم، بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش هستیم و هر حرکت رادیکالی می تواند "سکته ای" را ایجاد کند.
وی تصریح کرد : " اگر راه برون رفت ما از بحرانهای موجود این است که گفتمان دوم خرداد نشر یابد ، نباید زمینه را شخم زد و ملتهب کرد که برای پاشیدن بذر ، نامساعد شود." مشاور سیاسی رییس جمهوری خاطرنشان کرد : دوم خرداد 1376 نشانگر رشادت مردم بود . بنابراین نباید احساس کنیم که جمود فکری در جامعه ما حرف اول را می زند.
تاجیک افزود : زمانی می توانیم به تحقق جامعه مدنی چشم امید داشته باشیم که توسعه سیاسی و جامعه مدنی با تمام ملاحظات بومی تحقق یابند و برای این امر پیاده کردن فرهنک توسعه سیاسی و جامعه مدنی در جامعه ضروری است.
وی اضافه کرد : وقتی اندیشه مقابلمان را بر نمی تابیم، چطور می خواهیم جامعه چند صدایی را محقق کنیم. تا وقتی که فرهنک استبداد وجود داشته باشد و در مقابل هر صدای مخالفی صف آرایی کنیم ، نمی توان امیدی به تحقق جامعه مدنی و توسعه سیاسی داشت.
مشاورسیاسی رییس جمهوری اظهار داشت : بنابراین باید این رویه از سوی طرفداران جامعه مدنی آغاز شود چون نمی توانیم انتظار داشته باشیم که همه بر اساس این رویه حرکت کنند.
تاجیک با بیان اینکه " توسعه سیاسی وجامعه مدنی، یک روزه تحقق نمی یابد" گفت : در راه تحقق این دو، حصارها و سدهای مختلفی است که باید یکی را پس از دیگری طی کرد .
وی تصریح کرد : از آنجا که در شرایط کنونی،جنبش دانشجویی به دلیل فقدان نهادهای دیگر باید بار آنها را نیز به دوش بکشد ، بنابراین رسالت بسیار سنگینی دارد. یعنی باید هم راه را هموار کند ، هم رهرو باشد ، هم پیشتاز باشد و هم استراتژی ها و ضد استراتژی های مناسب را اتخاذ کند.
تاجیک درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط کنونی ، جنبش دانشجویی چه نقشی را می تواند ایفا کند گفت : جنبش دانشجویی به جای اینکه صرفا حامل حرکت باشد، باید معمار حرکت نیز باشد و صرفا انعکاس دهنده نظرات دیگران نباشد.
وی درپاسخ به سوال دیگری در خصوص حضور خاتمی در انتخابات آتی و نیز اشراف جبهه دوم خرداد بر این انتخابات ، گفت : " حضور خاتمی در انتخابات درهاله ای ازابهام قراردارد . ولی گروههای دوم خرداد حضور خواهند داشت .
هر چند به نظر می رسد با حضور خاتمی ، رقابت در انتخابات با یک بازیکن صورت گیرد و عده ای چون ولایتی و ... کنار بکشند. " * 812 * * 804 *
۰ نفر